GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPodróż w głąb siebie, do urazów z dzieciństwa – opera Blancharda w MET
Strona 1 z 3
Tytuł opery Therence’a Blancharda Ogień płonący, zamknięty w moich kościach (Fire shut up in my bones) to biblijny cytat z Księgi Jeremiasza (20, 9), przytoczony niewątpliwie ze względu na autorytet tej księgi u czarnoskórych baptystów, w środowisku których toczy się fabuła utworu. Mamy w niej do czynienia z dramatem świadomości, w którym akcja rozgrywa się w umyśle podmiotu – centralnego ja.
Wszystkie pozostałe postacie są do pewnego stopnia jego projekcjami. Poza tym zamyka się ona w rozstrzygającej chwili znaczącej, kiedy bohater zdąża do rodzinnej miejscowości – Gibsland w Luizjanie – w których to okolicach przed laty zginęli legendarni Bonny i Clyde (para gangsterów spopularyzowana przez kulturę popularną łącznie z filmem, a wyidealizowana przez anarchistów na uosobienie nieskrępowanej wolności), by dokonać aktu zemsty za krzywdę, która spotkała go w dzieciństwie. Ożywa ono, a wraz z nim wspomnienie wyniesionego wtedy urazu – seksualnego wykorzystania przez starszego kuzyna. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |