opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Z ziemi włoskiej do Polski

 

Wszakże warunkiem powstania spektakli operowych na tej zasadzie jest istnienie w każdym z tych miast stałej orkiestry symfonicznej, poza repertuarem koncertowym będącą bazą operowych przedsięwzięć. W razie potrzeby można doangażować chóry, których w Italii jest mnóstwo. Do Cyrulika, Rigoletta, Don Pasquale czy Butterfly zespół niewielki, a do Nabucca, Borysa Godunowa, Aidy lub Carmen większy, a nawet bardzo liczny. To samo dotyczy baletu, bo niemal w każdym mieście działają prywatne szkoły i studia tańca. Do ról drugoplanowych zawsze znajdą się na miejscu wykształceni debiutanci, a angażowanie gwiazd, to już wyłącznie problem posiadanych środków zwłaszcza, że obecnie impresariaty krajowe i europejskie działają sprawnie, a dobrych śpiewaków jest coraz więcej.

 

U nas w Polsce wygląda to wręcz na wokalną nadprodukcję i wypada przyjrzeć się, jak rozwiązuje ten problem ojczyzna sztuki operowej. Posiadamy wprawdzie ponad 10 rodzimych Ente Autonomo, ale naliczyłem co najmniej drugie tyle miast posiadających własne orkiestry, które mogłyby organizować stagione operowe wspierane przez Fundacje zasilane środkami samorządowymi, dotacjami resortu kultury i ambitnych sponsorów oraz dochodami ze sprzedaży biletów.

 

W ten sposób melomani z mniejszych ośrodków – wzorem włoskim – mogliby rozkoszować się sztuką liryczną w swoim Gorzowie, Opolu, Toruniu, Olsztynie, Słupsku, Koszalinie, Zielonej Górze, Częstochowie, Rzeszowie, Jeleniej Górze i Kaliszu, bo wszędzie tam solidną bazą muzyczną są miejscowe orkiestry.

 

To nie jedyny przykład, który można brać – jak śpiewamy w naszym hymnie – „z ziemi włoskiej do Polski”. Przed ponad 100. laty z inicjatywy Giuseppe Verdiego powstał w Mediolanie „Dom odpoczynku dla muzyków” (Casa di Riposo per Musicisti). Przed kilkunastu laty na tej samej zasadzie Zofia Witowa doprowadziła w Polsce do zbudowania i uruchomienia Domu Muzyka Seniora w Kątach koło Góry Kalwarii, działając na bazie Fundacji, której obecnie jest już tylko prezesem honorowym, ale za to bardzo honorowym.

 

Najpierw „z ziemi włoskiej do Polski” przyszły jarzyny (za królowej Bony), potem sztuka liryczna (za Władysława IV), następnie hymn narodowy (za Napoleona), a obecnie przytulisko dla wysłużonych muzyków (za Zofii Witowej). Może by spróbować organizacji polskich stagione operowych tam, gdzie mogły by być, a jeszcze ich nie ma?

                                                                              Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART