GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFrancuz, Brytyjczyk, Cygan czy Żyd
Strona 2 z 2
Wydaje się, że autorom zabrakło wyobraźni, pomysłów i materiału do stworzenia rasowego spektaklu teatralnego, opartego nawet na nie do końca udowodnionej tezie. Reżyser Wiktor Rubin tworzący zwykle w duecie z Jolantą Janiczak najwyraźniej nie potrafił nawet zakończyć spektaklu w odpowiednim momencie – np. w momencie bardzo stanowczej i również aktualnej wypowiedzi samego Chaplina na temat polityki i stosunku do różnych kwestii dzielących ludzi (to się nawet dobrze odnosi do naszych polskich aktualiów).
W spektaklu operowano też materiałami zrealizowanymi na taśmie wideo, ale nie wzbogacono tej warstwy narracji fragmentami autentycznych filmów Chaplina, zwłaszcza jego antywojennego i antyfaszystowskiego dzieła pt. Dyktator, które następnie było zakazane w kilku krajach – w Hiszpanii do lat 70. W tym jego pierwszym dźwiękowym filmie Chaplin gra żydowskiego fryzjera.
W spektaklu są natomiast atrakcyjne kostiumy Marty Szypulskiej, jest też muzyka Krzysztofa Kaliskiego, a nawet prawie recytatywy operowe wokalizowane przez aktorów. Nie wiadomo natomiast po co wszyscy śpiewają kilka razy po angielsku hymn związkowców, kalecząc język Szekspira. Najwyraźniej realizatorzy chcieli wyciągnąć ten sceniczny „cienkusz” do 1,5 godziny. Szkoda, że jednak nie skorzystano z melodii, które podobno skomponował sam Chaplin – tu np. od dawna toczy się spór, kto był autorem piosenki Titina. Przedstawienie Teatru Żydowskiego miało więc sensowny, niedawno odkurzony i odtajniony temat, ale zmarnowało tę okazję. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |