opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nie ma Polski bez Chopina

Nic bardziej bałamutnego. Grono to, złożone z pierwszorzędnych fachowców na żywo dyskutuje pod kierownictwem doświadczonych krytyków, jakimi są Agata Kwiecińska i Adam Rozlach. Zaś wśród ekspertów wypowiada się kompetentnie i z rozwagą pianista Karol Radziwonowicz, prof. Elżbieta Tarnawska (trochę przynudza), prof. Alicja Paleta-Bugaj (swą dociekliwość i zgłębianie problematyki przypłaciła chrypką), a Kamila Stępień-Kutera, Joanna Ławrynowicz-Just, Marek Bracha, prof. Marcin Gmyz, Paweł Mikołajczak i Andrzej Sułek prezentują uwagi przemyślane i wyważone, aczkolwiek zbyt specjalistyczne, jak na percepcję przeciętnego melomana. 

 

Proszę wybaczyć, że powstrzymam się od oceny gry poszczególnych indywidualności, jakże wybitnych choć młodych pianistów w konkursowym przedziale 16-30 letnim. We wczesnej młodości byłem kształcony w grze fortepianowej przez kolejno trzech zagłębiowskich pedagogów prof. prof. Halinę Fusiecką-Trzmielową (Będzin), Andrzeja Śmieszniaka (Sosnowiec) i Józefa Lenarcika (Ząbkowice Będzińskie). Z ich nauk pozostała mi miłość do sztuki fortepianowej i respekt do wirtuozerii uprawianej na tym instrumencie. Natomiast ocenę gry – w moich oczach na nie doścignionym poziomie – pozostawiam komentatorom, a przede wszystkim jurorom, którzy stanęli przed tak karkołomnym zadaniem. Nie to, co my – entuzjaści – zachwycający się każdym wystudiowanym uderzeniem w klawisz, biegłością pasaży, odmiennością interpretacji często powtarzanych w I etapie etiud, nokturnów, ballad, fantazji i barkarol oraz jakże odmiennego palcowania, jakiego uczono w latach 50-tych w Zagłębiu, a teraz tak dobrze pokazywanego w telewizyjnych zbliżeniach dłoni. Osobnym zagadnieniem są stroje występujących konkursowiczów. Zdarza się, że panny grające do południa, odziewają się w obfite suknie wieczorowe z dekoltami, falbanami i obcasami. Panowie pojawiają się począwszy od fraków i smokingów, poprzez garnitury i wdzianka, aż po zwykłe białe koszule, co mi odpowiada najbardziej. Tuż przed wyjściem na estradę rozciągają sobie dłonie i wyginają palce, podskakują i gimnastykują się na przemian z uśmiechem i trwogą.

 

Licznej grupie Azjatów podczas gry towarzyszy wyrazista mimika twarzy, którą po raz pierwszy zaprezentował rewelacyjny Fu Tsong na Konkursie w 1955 roku. Przedtem bowiem nie było uczestników z tej części świata, a teraz jest ich aż tylu, że – gdyby nie wysoki poziom pianistyki – można by z nich stworzyć zespół pantomimy z muzyką Chopina w tle.

                                                                        Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART