GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZapomniana „Faniska” Luigi Cherubiniego
Strona 2 z 2
Obsadę stanowili: Krystian Krzeszowiak – tenor (Rasinski), Natalia Rubiś – sopran (Faniska), Katarzyna Belkius – sopran (Hedwig), Robert Gierlach – bas (Zamoski), Tomasz Rak – bas (Oranski), Justyna Ołów – mezzosopran (Moska), Piotr Kalina – tenor (Rasno). Solistom towarzyszyli, Poznański Chór Kameralny oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Kilkanaście dni wcześniej (24-27 sierpnia i 12-16 października) DUX dokonał nagrania w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Nagranie ma status światowej premiery fonograficznej. Faniska należy do nielicznego grona operowych poloników, czyli dzieł których akcja rozgrywa się na ziemiach polskich. W tej operze w jednym z zamków magnackich w okolicach Sandomierza. Dwaj bohaterowie – Zamoski i Rasinski – są skłóconymi władcami sąsiednich województw, a główny wątek dzieła dotyczy próby uwolnienia Faniski, żony Rasinskiego, starosty rawskiego, przetrzymywanej przez okrutnego Zamoskiego, starostę sandomierskiego, w ponurych lochach jego zamku. Do tych lochów trafia też przebrany za posłańca mąż Faniski chcący ją uwolnić. Niestety, próba ucieczki zostaje szybko odkryta, a zbiegowie ujęci. Grozi im teraz śmierć. Wojska Rasińskiego dowiedziawszy się o wydarzeniach najeżdżają sandomierski zamek, w trakcie walk ginie Zamoski, a małżonkowie odzyskują utraconą wolność. Szukając w tym dziele polskich akcentów odnajdziemy je w polonezowych rytmach kilku scen. Mocną stroną prezentowanego albumu jest jego wysoki poziom wykonawczy. Ujmuje znakomicie dobrany zestaw solistów, z których każdy prezentuje nie tylko dobrze brzmiący głos, ale również muzykalność i wysoką kulturę muzyczną. Równie udane są w tym nagraniu sceny ansamblowe prowadzone przez Łukasza Borowicza z dużym wyczuciem precyzji i kontrastów dynamicznych. Tutaj wypada podkreślić fakt, że Łukasz Borowicz tym nagraniem dołożył kolejną cegiełkę do swojego cyklu zapomnianych oper. Pełna dyskografia tego dyrygenta liczy ponad sto albumów. Jestem przekonany, że ta wartościowa pod każdym względem próba przypomnienia operowego polonicum zasługuje na uwagę. Album jest rzetelnie opracowany pod względem merytorycznym i efektownie wydany. Warto go mieć w swojej kolekcji nagrań. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |