opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Salzburgu 2021: koncertowe wykonanie „Potępienia Fausta” Berlioza

Ma wyjątkowe szczęście każdy, kto był na tym jedynym koncercie. Rewelacją absolutną jest łotewska śpiewaczka Elīna Garanča. Po raz pierwszy w życiu widziałem ją na Festiwalu w Salzburgu w 2004 roku jako Dorabellę w Cosi fan tutte Mozarta. Wyróżniała się w ogólnie świetnej obsadzie i pomyślałem wtedy: to będzie jeden z głosów zaczynającego się stulecia. Nie pomyliłem się. Jej głos jest potężny i ciepły, pewnie brzmiący jak stal, ale także jak stal elastyczny, zdolny do oddawania wszelkich odcieni. I po prostu - moim zdaniem – zniewalająco piękny. Jej interpretacja partii Małgorzaty mogła wzruszać do łez, szczególnie aria „D’amour l’ardente flamme”.

 

Salzburg,Potepienie Fausta 1

 

Drugim bohaterem był bas Ildar Abdrazakov o bardzo bogatym i szlachetnym głosie, coś jak replika niedoścignionego Nicolaia Ghiaurova, no ale Ghiaurov jak Tebaldi, Callas czy di Stefano rodzą się raz na sto lat albo rzadziej. Tak czy owak Garanča i Abdrazakov to najlepsze dzisiaj w swojej kategorii głosy na świecie. I wielcy artyści. Festiwal w Salzburgu spełnia swoje założenie: pokazywać najlepszych i najlepiej. Tenorową partię Fausta w idealnym świecie powinien zaśpiewać Piotr Beczała. No, ale idealnych światów nie ma.

 

Salzburg,Potepienie Fausta 2

 

Dobry Pan Bóg nic nie zrobił w sprawie Holocaustu. Charles Castronovo  o imponującej, jak wynika z biografii umieszczonej w programie, karierze, śpiewał solidnie prawie całą partię, chociaż głosem moim zdaniem bardzo przeciętnym, jakimś pospolitym. To żadna tenorowa elita w skali bezwzględnej (czyli Caruso, Pavarotti, Domingo, Carreras etc.). W dodatku partia Fausta wyrażnie wykraczała poza jego wokalne możliwości. W duecie z Małgorzatą są bardzo wysoko napisane przez kompozytora frazy sięgające wysokiego „d”, a więc o ton wyżej od słynnego „c” tenorowego. Castronovo nie tylko nie zaśpiewał ich pełnym głosem jak n.p. Gedda czy Domingo, ale nie zdobył się nawet na mixt. Co w sumie kojarzyło się z zarzynanym kogutem (przepraszam za to nieco wulgarne porównanie, ale takie właśnie miałem odczucia). Orkiestra Wiener Philharmoniker jest, co nieustannie powtarzam, najlepsza na świecie i pod dyrekcją Alaina Altinoglu, urodzonego w Paryżu, oddała w całej pełni sprawiedliwość wirtuozowskiej instrumentacji Berlioza.

                                                                 Piotr Nędzyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART