GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKręta droga do konkursu
Strona 1 z 2
Jeden z najważniejszych konkursów pianistycznych w naszych czasach natrafił na ogromne trudności związane z szerzącą się zarazą. Przesunięcie jego organizacji o jeden rok wydawało się rozsądnym posunięciem, ale jednak nikt nie przewidywał, że COVID będzie się trzymał mocno jeszcze w 2021 roku. Upalne lato w Warszawie pozwoliło na szczęście na zorganizowanie pre-eliminacji w lipcu. Zgłosiło się ponad 500 kandydatów, którym nakazano wpłacenie 100 euro (w sumie zebrano ok. 50 tys. euro) i przysłanie prócz wymaganych dokumentów potwierdzających wiek i wykształcenie muzyczne i jeszcze dwie rekomendacje autorytetów, także nagranie wideo programu, który obowiązuje w I Etapie „dużego konkursu”, a więc dwie etiudy, nokturn, balladę lub barkarolę albo wybrane scherzo. Komisja kwalifikacyjna musiała z tego pokaźnego materiału odrzucić większość i wybrać 160 kandydatów do eliminacji w Warszawie.
Ten etap wstępny jeszcze dwukrotnie przekładano z powodu pandemii, ale w końcu w dniach 12-23 lipca 2021 roku mogliśmy ich wszystkich wysłuchać w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. To był ogromny przegląd możliwości młodej generacji artystów fortepianu, najczęściej już znakomicie przygotowanych do zawodu pianisty. Być może zdziwić mogły nazwiska tych, którzy już w poprzednich konkursach warszawskich brali udział, a nawet otrzymywali nagrody czy wyróżnienia. Znaczy to, że magia tego „dużego konkursu” ma nieprzepartą moc i jest niezmiernie kusząca. Widać to po karierach konkursowych zwycięzców i laureatów dalszych miejsc, którzy mają dziś ustaloną markę na pianistycznym rynku. Jeśli nawet spojrzeć na skład jurorów, wśród których wielu było niegdyś laureatami tych warszawskich zmagań pianistycznych, choć żaden nie otrzymał bezkonkurencyjnie pierwszego miejsca i złotego medalu. Przyjechało, zatem ponad 150 wytypowanych wcześniej pianistów, a więc spora gromada, którą należało solidnie wysłuchać w półgodzinnym recitalu i sprawiedliwie ocenić. Z góry było wiadomo, że trzeba odsiać połowę. Tylko nielicznej garstce oszczędzono tego wysiłku – chodziło o 9 pianistów będących laureatami innych ważnych konkursów międzynarodowych. Rzecz w tym, że większość z tej liczby 150 przesłuchiwanych też było laureatami różnych zmagań konkursowych, choć wiadomo, że imprez tego typu jest w świecie setki, a wiele ma też za swego patrona właśnie Fryderyka Chopina. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |