GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOperowy Grand Tour rusza w świat
Strona 1 z 2
Po miesiącach epidemiologicznego bezruchu teatry operowe i festiwale zaczęły planować i sprzedawać bilety. Właśnie wróciliśmy z Warny, gdzie od wielu lat w czasie wakacji odbywa się plenerowy festiwal operowy w otoczonym bujną zielenią amfiteatrze. Tym samym, w którym przed laty odnosili sukcesy nasi tancerze w ramach prestiżowego w skali Europy konkursu baletowego.
Od razu powiem, że jedynym mankamentem tego pleneru jest fatalne nagłośnienie sprzętem pamiętającym zapewne jeszcze czasy sekretarza Teodora Żiwkowa. Oglądaliśmy niezbyt udane Opowieści Hoffmanna w reżyserii Ursuli Horner z Austrii z nierówną obsadą bułgarskich solistów, wśród których urzekającą Antonią była Ilina Michaiłowa a Hoffmannem – Iwan Momirow, obchodzący trzydziestolecie śpiewania, co niestety słychać było w tej trudnej wokalnie roli. W drukowanym cyrylicą programie napisano, że prasa włoska uplasowała głos Momirowa między Corellim, a Bergonzim. Gdyby to było w Polsce umieścilibyśmy go gdzieś między schyłkowymi Zipserem a Koubą, mając – podobnie jak Włosi – tendencję do przesady.
W latach 70-tych oglądałem w Warnie Trubadura śpiewanego na festiwalu – trudno uwierzyć – aż w pięciu językach. Chór po bułgarsku, Manrico – solista Komische Oper po niemiecku, Leonora – gwiazda moskiewskiego Bolszoj po rosyjsku, Hrabia di Luna – nasz Andrzej Hiolski – a jakże – po włosku! i Azucena – młoda wówczas rewelacyjna Krystyna Szostek-Radkowa po polsku.
Warna w czasie wakacji jest bowiem areną międzynarodowych popisów wokalnych. W tym roku przebiegają one podczas Caruso – Gala, Czarodziejskiego fletu, Rigoletta, Trubadura, Traviaty i kilku innych wieczorów operowych. Poza tym przewidziano premiery baletów Raymonda i Jezioro łabędzie, az lżejszego repertuaru Hrabinę Maricę, Hair i Człowieka z La Manchy.
Ten ostatni musical okazał się produkcją pomysłową, dobrze wyreżyserowaną (Boris Pankin), pełną trafnie skomponowanego ruchu (choreografia Boriana Sieczanowa), z wokalno aktorskimi kreacjami Orlina Goranowa (Don Kichot), Mariana Baczewa (Sancho Pansa) i Lili Iliewej (Aldonza).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |