opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hagith“, symfonia z głosami – XVII Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

 

Prowadzący go Maciej Tworek z zespołami orkiestry i chóru Filharmonii Śląskiej stonował do pewnego stopnia wspomniane niedostatki partytury, zadbawszy o większe zróżnicowanie dynamiczne, a ponadto, za cenę pomniejszenia wagi wpływów Richarda Straussa, skoncentrował się na ukazaniu zapowiedzi oryginalnego stylu kompozytorskiego Szymanowskiego, w tym z III Symfonii. Mimo to nadludzkiego wysiłku wymagało od całej obsady przebicie się przez orkiestrę, zwłaszcza że dźwięk uciekał poniekąd w głąb i towarzyszył mu pogłos, wskutek czego tekst pozostawał w większości niezrozumiały. Może należało zdecydować się na eksperyment umieszczenia solistów na chórze obok organów, rozbrzmiewających w momentach kulminacyjnych, albo w prezbiterium? Prawdopodobnie w pełni sprzyjającym temu dziełu miejscem prezentacji byłoby Wagnerowskie Bayreuth z głębokim kanałem, osłoniętym od strony widowni, a co za tym idzie z przytłumioną nieco orkiestrą.

 

Hagith,FMP 3

 

Niemniej dźwięczny, srebrzysty sopran Joanny Zawartko w tytułowej partii górował nad całą resztą, unosząc się płynną kantyleną, a jej śpiew ani przez moment nie sprawiał wrażenia wysilonego. Godnego siebie partnera znalazła w osobie Stanisława Napierały jako Młodego Króla, zwłaszcza w pełnym namiętności duecie. Jego jasny tenor również był w pełni słyszalny, a przy tym wzorowa dykcja tego młodego artysty sprawiała, że w znacznej mierze docierało do słuchaczy znaczenie śpiewanych przezeń słów. Warto śledzić jego dalszy rozwój, ponieważ omawiany występ każe spodziewać się kariery na dużą skalę. W ogóle młodość w tym przypadku przyniosła obiecujące rezultaty również w odniesieniu do niskich głosów, a więc Jakuba Borgiela w partii Arcykapłana i Patryka Wyborskiego jako Lekarza. Szczególnie ich unisonowy dwugłos odznaczał się przykuwającą uwagę siłą wyrazu. Wojciech Parchem w roli Starego Króla najwyraźniej starał się rozłożyć siły na potrzeby tej morderczej partii, zrazu je oszczędzając, by zmierzyć się z wymaganiami wielkiej sceny z Hagith, choć momentami dało się słyszeć, że głos w tej konfrontacji z orkiestrą trochę odmawia posłuszeństwa. W sumie obcowaliśmy z ogólnie lepszymi rezultatami w porównaniu z poprzednią interpretacją, ale wciąż nie były one w pełni zadowalające.

                                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART