GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStanisław Wisłocki in memoriam
Strona 2 z 3
Ważną rolę w muzycznej narracji odgrywa kwartet saksofonów oraz trąbki, a w finale błyskotliwe crescendo prowadzi do końcowej kody. Honor prawykonania dzieła przypadł w udziale Michałowi Drewnowskiemu oraz Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Przemysława Zycha, będącego zarazem znawcą dorobku kompozytorskiego tego autora.
Z tego samego roku pochodzi przynależna do nurtu folklorystycznego trzyczęściowa Suita polska, ze względu na pokrewieństwo źródeł przypominająca późniejsze dokonania w tym względzie Witolda Lutosławskiego, co skłoniło być może Wisłockiego do wycofania się z tej dziedziny twórczości. Najbardziej udaną jest utrzymana w rytmie mazura trzecia część z obsesyjnym unisono kwintetu smyczkowego. Zabrzmiała ona pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego, inicjatora festiwalu, którym zarazem kieruje.
W pełni zasługuje na trwałą obecność w repertuarze najbardziej znany utwór Stanisława Wisłockiego, a mianowicie jego Koncert fortepianowy z 1948 roku. Utrzymany jest w stylu neoklasycystycznym z charakterystyczną dla niego motoryką, a przy tym odznacza się wybitnie indywidualnymi cechami. To muzyka absolutna, wyzbyta z wszelkiej programowości i świetnie zinstrumentowana jak przystało na mistrza batuty. Wyróżniają się rozbudowane sola trąbki, fletu i skrzypiec w pierwszej części, pełnej muzycznego humoru, zgodnego z oznaczeniem tempa Allegro scherzando. Nokturnowe w nastroju środkowe ogniwo Andante molto cantabile z solem oboju i stłumionym, zamglonym brzmieniem fortepianu i kwintetu smyczkowego, rozwija się stopniowo do rozlewnej kulminacji utrzymanej w dynamice forte fortissimo. Finał Andantino improvisando charakteryzuje się zmiennym rytmem i metrum. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |