GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKoncertowa „Moc przeznaczenia” w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 3 z 4
Wewnętrzne napięcie oraz dopracowane frazy, dynamika i dbałość o szczegóły interpretacyjne mogą zadowolić nawet najbardziej wymagającego słuchacza. W głębi przestrzeni scenicznej porozstawiano krzesła, przeznaczone dla odpowiednio rozsadzonych chórzystów, którzy - w przeciwieństwie do solistów - śpiewają wszystkie zbiorowe epizody z pamięci. Ten przygotowany przez Alfonso Caianiego chór daje popis kolektywnej muzykalności, doskonale się także sprawdzając w epizodach, w których jego poszczególni członkowie przyjmują na siebie drobne role przedstawicieli ludu oraz w pasażach będących muzycznym kontrapunktem dla partii solistów.
W pamięci pozostaje na przykład modlitwa szukającej w klasztorze schronienia i spokoju Leonory: Son giunta - Madre, pietosa vergine z drugiego aktu, śpiewana na tle przeszywająco brzmiących głosów męskich. Zupełnie inny wydźwięk ma natomiast Rataplan, Rataplan markietantki Preziosilli z trzeciego aktu, z rytmicznym akompaniamentem często wtórujących jej a cappella chórzystów. Celnym pomysłem jest przełamywanie statycznego charakteru koncertu namiastką gry scenicznej, drobnymi gestami, pozami, wymienianymi ukradkiem spojrzeniami, co skutecznie ożywia całe wykonanie. Podobną funkcję pełnią też zmieniane w trakcie wieczoru stroje, zwłaszcza w przypadku pstrokatych ubiorów Cyganki-markietanki i zamieniającej czerwoną suknię na błyszczącą kreację Leonory, co sugestywnie symbolizuje ewolucję psychologiczną bohaterki. Tym bardziej, że wygląd tych protagonistek ciekawie kontrastuje z czarnymi kostiumami pozostałych członków zespołu wykonawczego. Niemalże wszyscy soliści debiutują w swoich rolach i czynią to w stylu zaiste imponującym. Dysponująca dramatycznym sopranem Catherine Hunold dała się w ostatnim czasie poznać jako wybitna interpretatorka partii wagnerowskich, ale niejednokrotnie wyrażała już chęć zanurzenia się w świecie dźwięków Verdiego, co dyrektor Théâtre du Capitole Christophe Ghristi właśnie teraz jej umożliwił. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |