GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPublicystyka – nowy kierunek studiów
Strona 1 z 2
Na to zupełnie nowe zjawisko w kształceniu przyszłych krytyków, publicystów, dziennikarzy, prezenterów i propagatorów muzyki, natknąłem się w poznańskiej Akademii Muzycznej. Będąc niegdyś studentem Wydziału Prawa, a jednocześnie działaczem Jeunesses Musicales i początkującym dziennikarzem, niemal uległem namowom rektora Stefana Stuligrosza, aby rozpocząć studia na Wydziale Teorii ówczesnej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Stało się to wykluczone, gdy stanął przede mną problem opanowania kontrapunktu, harmonii klasycznej, fugi, instrumentacji, aranżacji i solfeżu. Były to dla mnie przedmioty zupełnie zbędne, abym władając piórem mógł wypowiadać się o muzyce, wskazując słuchaczom dlaczego coś jest piękne, albo niefortunne.
Od tamtych czasów zmagam się z pytaniami, dlaczego będąc prawnikiem kieruję teatrami operowymi, a nie będąc absolwentem jakiejkolwiek szkoły muzycznej (mimo że gram na fortepianie i śpiewam, jak nikt nie słyszy) pisuję o artystach muzykach, twórcach i wykonawcach. Bez należytej skromności powtarzam, że widocznie od dziecka byłem wystarczająco utalentowany, pracowity, cierpliwy i zawzięty, aby tego wszystkiego nauczyć się sam! Aż tu wiadomość, że od ubiegłego roku Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu uruchomiła kierunek studiów „Publicystyka muzyczna”, którego – gdyby to było pół wieku temu – byłbym jednym z pierwszych absolwentów.
Zanim przejdę do poinformowania moich przyszłych następców w dziele propagowania muzyki, co trzeba zrobić, aby znaleźć się w gronie studentów tego kierunku, wyrażę s z a c u n (jak to się teraz mówi) dr. Stefanowi Drajewskiemu publicyście muzycznemu i autorowi kilku książek z tej dziedziny, który jest koordynatorem i głównym wykonawcą tego przedmiotu, prof. dr hab. Mikołajowi Rykowskiemu (muzykolog i teoretyk) – prorektorowi nadzorującemu ten kierunek, a przede wszystkim prof. dr hab. Hannie Kostrzewskiej rektorowi, która mając wspaniały dorobek wydawniczy rozumie, jak wielką rolę odgrywa publicystyka muzyczna w palecie zjawisk kreujących tą dziedzinę sztuki.
Dla przyszłych Waldorffów, Erhardów, Kańskich, Ekiertów, Marczyńskich i Szwarcman wymogi wstępne nie są wygórowane: Ogólna wiedza muzyczna, znajomość reguł i umiejętność pisania tekstów dziennikarskich, oraz aktualne uczestnictwo w życiu muzycznym miasta i kraju. Trzeba oczywiście zdać konkursowy egzamin wstępny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |