opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kazimierz Kord in memoriam – Dyrygentowi i reżyserowi operowemu

I w drugim akcie jakby go odzyskała, ale szybko wyszło na jaw, że to Kazimierz Kord już nie zdzierżył, zastępując ją i partnerując przez moment Don Josému od pulpitu dyrygenckiego. Niemniej wspomnieć należy, że to za jego czasów swe pierwsze kroki stawiali na krakowskiej scenie Kazimierz Myrlak i Teresa Gryboś, piękny sopran spinto, której kariera, niestety, zakończyła się przedwcześnie. Pojawili się też: Wiesław Ochman (w Hagith Karola Szymanowskiego), Roman Węgrzyn (w Damie pikowej Piotra Czajkowskiego) i Hanna Rumowska (w Tosce Giacomo Pucciniego), bardzo szybko przejęci przez Warszawę. Do zespołu należeli tacy wybitni wokaliści jak Helena Szubertówna, Jadwiga Romańska, Teresa Wessely, Adam Szybowski i Wincenty Głodek, a do partii Hrabiny w Damie pikowej zaangażował przedwojenną gwiazdę Opery Warszawskiej – Janinę Tisserant-Parzyńską. Doprowadził też do plenerowego wystawienia pod reglami w Zakopanem Moniuszkowskiej Halki.

 

 Kord Kazimierz 66-184

 

Nocy Walpurgii we wspomnianym Fauście usunięta została oryginalna muzyka Gounoda i zastąpiona przez elektroniczny miarowy stukot, stanowiący punkt wyjścia do opracowania nowatorskiego układu choreograficznego, polegającego na zmysłowym obejmowaniu się tancerzy. Dyrektor Kord nie zaniedbywał bowiem powstałego przy Operze baletu, który tworzył właściwie od podstaw, a co zaowocowało niebawem głośnymi premierami: Cudownego mandaryna Beli Bartóka czy Pietruszki Igora Strawińskiego, wystawionej dzięki uzyskaniu specjalnej zgody wydawnictwa, albowiem w tamtych realiach teatru nie stać było na opłatę dewizowych tantiem. A moją Babcię, wychowaną w operowej loży Teatru Wielkiego we Lwowie, w rozczulenie wprawiał widok charakterystycznej do końca życia, kędzierzawej czupryny muzyka, wyłaniającej się z kanału orkiestrowego krakowskiego Teatru im. Słowackiego, w którym mieściła się Scena Operowa bezdomnego Miejskiego Teatru Muzycznego. Zajmując niekiedy miejsce w pierwszym rzędzie miała ochotę pogładzić po niej młodego kapelmistrza w podzięce za udany spektakl. Dość haniebne okoliczności odejścia z krakowskiej dyrekcji (przerwane zostały prace pod jego kierownictwem do premiery Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego) sprawiły, iż artysta poprzysiągł, że „noga jego więcej w tym teatrze nie postanie”. I słowa dotrzymał. Stąd pożegnalny koncert odbył się z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, w ramach którego przedstawił mistrzowską kreację IV Symfonii e-moll „Elegijnej” op. 98 Johannesa Brahmsa. Stało się to zarazem trampoliną do międzynarodowej kariery w wielkim stylu. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART