GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ ręką na pulsie nowej muzyki – IX Festiwal Prawykonań
Strona 2 z 5
Zamierzona niespójność ma zapewne wytrącić odbiorcę z utrwalonych nawyków i otworzyć go na nowe jakości, ale, jak to często w sztuce nowoczesnej bywa, autorski komentarz i egzegeza przerastają samą zawartość i możliwości semantyczne utworu, nie znajdując w nim bezpośredniego potwierdzenia. Lidia Zielińska ze swej strony stara się zwrócić uwagę na brutalną ekspansję cywilizacji człowieka na otaczającą rzeczywistość i tego katastrofalne skutki, ale czyni to środkami mniej dosłownymi, a co za tym idzie o wiele bardziej skutecznymi, mocniej oddziałującymi i przemawiającymi do wyobraźni odbiorcy.
Jej Pustynnienie na orkiestrę, media elektroniczne, dzieci i przestrzeń zaliczyć przyjdzie do sztuki środowiskowej (Environment art), a więc uwzględniającej specyfikę miejsca, w którym odbywa się prezentacja, (część instrumentów blaszanych rozmieszczona jest na balkonach, podobnie jak wyposażone w smartfony dzieci), czy też ekologicznej, liczącej się z kolei z możliwościami percepcyjnymi publiczności. W przeważającej mierze jest to muzyka kontemplacyjnej natury, o statycznym przebiegu, w którym dominują powtarzalne tremolai ostinata. Operuje opalizującymi, przyjaznymi dla zmysłów brzmieniami, utrzymanymi w łagodnej dynamice, odwołującymi się niekiedy do pustych przedęć i nietypowych środków artykulacji jak totalne wykorzystanie fortepianu czy pociąganie smyczkiem talerzy i wibrafonu.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |