GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKto się zajmie muzyką w telewizji
Strona 2 z 2
Mnie szczególnie wzruszyły sceny z Rudolfem Bingiem, legendarnym dyrektorem MET z okresu budowy i pierwszych sezonów Lincoln Center, któremu mnie przedstawiono gdy byłem gościem Departamentu Stanu w roku 1994, a On dożywał swej chwały, cierpiąc na Alzheimera w luksusowym Domu Opieki, mając już ponad 90 lat. Interesującymi polonikami tego filmu były informacje, że potężny protest przeciwników burzenia starego gmachu odbywał się pod przywództwem naszego dyrygenta Leopolda Stokowskiego, a jednym z architektów nowego gmachu był również Polak – Tadeusz Łęski, o czym ani ja, ani nawet mój przyjaciel Bogusław Kaczyński dotąd nie wiedzieliśmy.
Ciekawostką po latach był program Amerykańskie tournée z 1960 roku z odnalezionych taśm po Stanisławie Wisłockim, który na zmianę z Witoldem Rowickim, dyrygował orkiestrą Filharmonii Narodowej podczas tej historycznej muzycznej podróży. Zorganizował ją największy amerykański impresario Sol Hurok, solistami były Wanda Wiłkomirska i Regina Smendzianka, a muzycy warszawscy grali, jak nigdy przedtem, ani potem. Wszyscy byli młodzi, elokwentni, pełni zapału, a dieta dzienna na trasie obejmującej blisko 30 koncertów w największych miastach i salach Stanów Zjednoczonych wynosiła 8 dolarów, ale płatne co pięć dni.
Nie wdając się w dalsze szczegóły, a uważnie obserwując programy, TVP – Kultura można odnieść wiele satysfakcji z prezentowanych tam tematów muzycznych. Gdyby jednak protesty prywatnych stacji telewizyjnych zakończyły się sukcesem (w co wątpię!), będziemy oczekiwać znacznego zwiększenia nakładów na produkcje muzyczne, transmisję z polskich filharmonii i teatrów operowych, atrakcyjnych programów popularyzatorskich oraz promowania licznych przecież polskich gwiazd i talentów muzyczno-wokalnych, zwłaszcza w najmłodszych – jakże urodziwych dla potrzeb kamery – generacjach.
Ale co będzie, jeśli protesty, których jesteśmy świadkami nie przyniosą skutku? Kto się zajmie muzyką w polskiej telewizji, niezależnie od tego czy rządowa, czy prywatna? To ważny problem w panoramie zjawisk kultury narodowej, którym powinna zajmować się również jak najczęściej nasza publicystyka, ponieważ właśnie to obchodzi szerokie kręgi odbiorców. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |