opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-123.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Szczecin Orientu

 

Ten typ protestu można zestawić z postawą innej wybitnej śpiewaczki pochodzącej z Ukrainy, Olgi Pasiecznik, która całkowicie postawiła tamę repertuarowi rosyjskiemu. Trzeba jednak pamiętać, że całkowicie wykluczając twórczość rosyjskich kompozytorów i język rosyjski z naszego życia kulturalnego pominęlibyśmy sporą część wspaniałej muzyki, która przecież niesie głównie przesłanie pozytywne i odwołuje się do wartościowych ludzkich emocji. Tak właśnie było z koncertem przygotowanym przez obie artystki, bowiem Romans wschodni generalnie mówił o miłości, o najbardziej szlachetnych ludzkich uczuciach.

 

Romans wschodni 5

 

Kilka zaprezentowanych pieśni w warstwie melodycznej odwoływało się do kultury Orientu, która przepojona jest żarem i finezją w wypowiadaniu intymnych wyznań. Tak było w dwóch pieśniach Mikołaja Rimskiego-Korsakowa – w Na wzgórzach Gruzji, w Romansie wschodnim, czy w śpiewanym przez artystów z całego świata romansie Nie poj krasawica pri mnie Sergiusza Rachmaninowa. Tu trzeba zaznaczyć, że w języku rosyjskim słowo romans oznacza właśnie pieśń opowiadającą o miłości i o innych głębokich, mocnych uczuciach. Na recital pieśniarski, a w części także pianistyczny obu artystek można spojrzeć z co najmniej dwóch perspektyw, muzycznej i wizualnej. Wykonywanie muzyki klasycznej za pośrednictwem transmisji ekranowej nasuwa szereg problemów. Przede wszystkim może wydawać się nużące swoją statycznością i monotonią. Gwiazdy pop radzą sobie doskonale włączając w swoje koncerty ruch, taniec, migające światła, ekstrawaganckie kostiumy i makijaże, fantastyczne fryzury, odgłosy zachwyconej publiczności z którą nieustannie dialogują na poziomie kilku popularnych słów, a dodatkowo biorą w występach udział zespoły towarzyszące, wykonawcy popisów akrobatycznych i rewiowych itd. Artystów z gatunku sztuki wyższej, tzw. poważnej nie udaje się wtłoczyć w takie rozrywkowe ramy i pozostaje tylko skromna aranżacja, oszczędna gestykulacja i symboliczna mimika. W recitalu Romans Wschodni operatorzy kamer wykonali kilka zbliżeń na twarze artystek, na klawiaturę fortepianu i dodatkowo operowali przyciemnionymi światłami w momencie zakończenia jednego utworu i przed rozpoczęciem następnego. Victoria Vatutina starała się wspomagać rozumienie sensu wykonywanych utworów pewnymi działaniami scenicznymi i dyskretnymi gestami. Pierwszą pieśń Piotra Czajkowskiego, w której pojawiają się w refrenie słowa Wsio dla tiebia (wszystko tobie) artystka wykonała trzymając w rękach duży bukiet chryzantem i irysów. W kolejnej jeden z kwiatków rzuciła przed siebie, a potem wysłała do odbiorców pocałunek.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART