GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPostny Sylwester w Filharmonii
Strona 2 z 4
Jego poczucie humoru było umiarkowane, ale repertuar muzyczny i soliści nadal potrafili zachwycić. I przyszedł pandemiczny Sylwester roku 2020, pełen ograniczeń i zakazów. Radiowa „dwójka” postanowiła transmitować to wydarzenie, także w wersji z obrazem za pośrednictwem youtube. W kompletnie pustej sali na widowni zasiadły przy udekorowanym kwiatami stoliku tylko dwie osoby, Róża Światczyńska z Pawłem Siwkiem w charakterze konferansjerów.
Już na wstępie podano nieprawdę, że na estradzie wystąpi orkiestra Filharmonii Narodowej w pełnym składzie, tymczasem z uwagi na konieczny dystans między muzykami zagrał skład zmniejszony. Jedna ze skrzypaczek wystąpiła nawet w maseczce. Na jakości transmisji na szczęście to się nie odbiło. Dyrygent Andrzej Boreyko przygotował repertuar lekki, ale ambitny i oryginalny, bo polonezowo-walcowy. Grała wyłącznie orkiestra, nie było solistów, jeśli nie liczyć krótkich epizodów samego dyrektora artystycznego.
Włączył się on do jednej z Polek Straussa uderzając w cymbałki, a w innej użył typowo sportowego gwizdka. Główną atrakcją muzyczną koncertu był zupełnie nieznany Polonez B-dur op. 20 Romana Statkowskiego dedykowany założycielowi warszawskiej filharmonii Emilowi Młynarskiemu i jego żonie. Było to pierwsze współczesne wykonanie utworu, nieco przyciężkiego, za to z nastrojową i melodyjną częścią środkową. W dalszej części koncertu także pojawiły się kompozycje polskie – słuchaliśmy Władysława Szpilmana fantazyjnego Walca w starym stylu i na zakończenie zamaszystego Poloneza A-dur Fryderyka Chopina w znakomitym opracowaniu orkiestrowym Grzegorza Fitelberga. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |