opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

76 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Fedrowanie w uczuciach

 

Wszystko więc w koncepcji reżyserskiej jest wycofane, pomniejszone albo udziwnione, aby zdjąć z niego zarzut braku kreatywności czy też innej twórczej wizji. Oczywiście problem naczelny dramatu Racine’a, jakim jest fizyczne pożądanie Hipolita przez Fedrę, załatwia swoją sztuką sama Katarzyna Figura i wystarczy, że poruszy trochę rozwichrzoną fryzurą i drapieżnym makijażem, aby stało się jasne czego pragnie, że nie wspomnę o nieco ochrypłym głosie, którego miejscami używa dosyć hojnie. Nie potrzeba jej wcale i tak ubogiego sztafażu scenograficznego ani towarzystwa niezłych skądinąd aktorów – Marka Tyndy jako Tezeusza czy Krzysztofa Matuszewskiego – Enona.

 

Fedra 2

 

Radzi sobie doskonale bez nich. Mocną i odrębną pozycję zapewniła sobie w tym spektaklu jeszcze tylko Katarzyna Dałek jako Arycja – w tej roli też mająca pewne ambicje erotyczne, nieśmiało konkurujące z psychopatyczną Fedrą. 

Na tym można by zakończyć omawianie gdańskiego przedstawienia na żywo dostarczanego via Internet do mieszkań kulturalnych obywateli, gdyby nie szczególna predylekcja twórców spektaklu do muzyki jako takiej. Uwagę zwracają elektroniczne szumy autorstwa Agnieszki Stulgińskiej, przed którymi w spektaklach granych wcześniej z publicznością na sopockiej scenie, lojalnie ostrzegano widownię – ponoć były rażąco głośne. Ważne są jeszcze inne muzyczne gadżety, jak wspomniana sekcja perkusyjna i oryginalne perkusyjne pałeczki w rękach Hipolita oraz kolekcja dzwoniących noży. Hipolitowi przed odjazdem do Aten przypięto do pleców coś na kształt łuku, albo miecza samurajskiego, co w istocie było smykiem używanym przez wiolonczelistów lub kontrabasistów. Były to jednak niewiele znaczące drobiazgi wobec dołączonego do spektaklu popisu wokalnego Arycji w osobie Katarzyny Dałek, zaśpiewanej ładnym i dobrze postawionym głosem arii The Cold Song z opery Król Artur Henrego Purcella. Nie ma sensu dociekać, co robi fragment wykonany po angielsku we francuskiej sztuce tłumaczonej na język polski przez Antoniego Liberę. Pewnie miał to być kolejny trick, jak wcześniejsze ćwiczenia dla zawodowych tancerek wykonywane przez tę samą aktorkę niby podczas zakładania jej czarnych pończoch i butów na szpilkach. W sumie jednak ten barokowy kawałek muzyczny pełen urywanych westchnień pod względem wyrazowym konweniował z główną ideą spektaklu dającego jakieś pojęcie o szaleństwach cielesnej miłości. Tylko tyle i aż tyle. Dobrze to świadczy o reżyserze Grzegorzu Wiśniewskim, który tworząc spektakl wybiera wśród zespołu teatralnego osoby mające coś ekstra interesującego do zaproponowania – tutaj bicepsy Jakuba Nosiadka i szkolony profesjonalnie głos Katarzyny Dałek. 

                                                                               Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART