opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Quatuor Zaïde i Bruno Delepelaire dla Ludwiga

 

Układając jej program muzycy Kwartetu Zaïde - i współpracujący z nimi przy owym projekcie Bruno Delepelaire (pierwszy wiolonczelista Filharmoników Berlińskich) - postanowili zwrócić szczególną uwagę na energię emanującą z twórczości bohatera tego nagrania, której symbolicznym odzwierciedleniem mogą być - ich zdaniem - poruszające naszą zbiorową wyobraźnię mity greckie. Idąc tym tropem dostrzegli w pierwszej figurującej na płycie pozycji - Kwartecie n°3 op.18 - apollińskie piękno, światło i niemalże kosmiczną harmonię, zaś w drugiej pozycji - Sonacie „Kreutzerowskiej”- dionizyjskie szaleństwo, dzikość i upojność. Takie podejście ma oczywiście zdecydowany wpływ na interpretację wymienionych utworów, albowiem już w pierwszym z nich muzycy urzekają nas wewnętrznym rozświetleniem, niebiańską łagodnością i poruszającą czułością swojej dopieszczonej w każdym szczególe gry. Natomiast w przypadku wspomnianej Sonaty „Kreutzerowskiej” na skrzypce i fortepian czeka nas duża niespodzianka, gdyż Kwartet Zaïde sięgnął tutaj po jej aranżację na kwintet smyczkowy z dwiema wiolonczelami, czyli skład wysoce oryginalny, jeśli zważymy, iż została ona opublikowana w Wiedniu, zaledwie cztery lata po śmierci kompozytora. Pochodzenie tego opracowania pozostaje do dzisiaj nieznane i jest wdzięcznym pretekstem do snucia najrozmaitszych hipotez. Istnieją na przykład przypuszczenia, że przygotowało je wydawnictwo Simrock, a może jedyny uczeń Beethovena, niejaki Ferdinand Ries. Jeszcze inni badacze sugerują, że za aranżacją może się też skrywać sam kompozytor. Niezależnie jednak od tego, która wersja domysłów wydaje się najbardziej prawdopodobna, trudno nie poddać się ciekawym rezultatom takiego zabiegu: na przykład uzyskanej dzięki dwóm wiolonczelom głębi brzmienia i mocy niskich dźwięków czy niezwykle precyzyjnemu rozpisaniu wszystkich głosów pomiędzy poszczególne instrumenty. W interpretacjach obu dzieł podziw wzbudza trafne odczytywanie utajonych w partyturze stanów emocjonalnych, techniczna biegłość i wirtuozowska lekkość, wrażliwość na czyste piękno dźwięku, selektywna artykulacja i zarazem pełna radości spontaniczność. Tę płytę naprawdę warto posiadać w swojej kolekcji.

                                                                                       Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART