GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚpiewy instrumentalne – instalacja operowa Aleksandra Nowaka
Strona 2 z 3
Trójkę personæ dramatis tworzą: tytułowa Syrena, personifikacja morza, oraz Puella i Puer czyli Dziewczyna i Chłopiec po prostu. Pomimo przewagi nastrojowości, w drugiej części pojawia się kulminacja o wyraźnie dramatycznym zacięciu z instrumentalnym ostinato, potęgującym napięcie. Ale i określenie utwór śpiewany znajduje zastosowanie do omawianego dzieła, ponieważ jest ono bardzo wokalne, choć nie w tradycyjnym tego pojęcia rozumieniu.
Polega to na doborze głosów ze względu na ich pokrewieństwo brzmieniowe i tessyturowe (dwa kobiece i kontratenor) oraz na ich ciągłym prowadzeniu, niezdeterminowanym przez artykulację werbalną, choć podkreślić należy znakomitą dykcję śpiewaków, dzięki czemu tekst jest doskonale zrozumiały dla słuchaczy. Partie wokalne prowadzone są na sposób instrumentalny, a więc wymagają od wykonawców niezwykłej dyscypliny intonacyjnej. Takową odznaczają się Ewa Biegas i Joanna Freszel oraz zjawiskowy Jan Jakub Monowid, śpiewający kontratenorem. Nie od dziś zresztą podziwiać można umiejętność operowania przez Ewę Biegas bardzo zróżnicowaną paletą barwową, dzięki nasyceniu śpiewu licznymi alikwotami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |