opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Turandot 23-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Pénélope” Gabriela Fauré w Théâtre du Capitole w Tuluzie

Ów zabieg pozwala na skuteczniejsze dramaturgicznie odmalowanie uczuć królowej, która przez dwadzieścia lat wiernie oczekuje na swego powracającego z wojny trojańskiej męża Ulissesa. Po wieloletniej tułaczce po morzach król Itaki pojawia się w swej ojczyźnie pod postacią odrażającego żebraka i mści się okrutnie na starających się usilnie o rękę Penelopy zalotnikach. Pod względem muzycznym opera Faurégo wpisuje się do pewnego stopnia w spuściznę dramatu Wagnerowskiego, ponieważ przyjmuje nieprzerwaną formę narracji i nadaje ważną rolę orkiestrze. Ponadto wykorzystuje lejtmotywy, chociaż czyni to w indywidualny sposób, nie ulegając sztywnym regułom krępującego systemu.

 

Penelope,Toulouse 5

 

Warto przypomnieć, że dokonujący wyborów dotyczących formy muzycznej kompozytor musiał zająć stanowisko wobec powstałych nieco wcześniej dzieł Debussy’ego (Peleas i Melizanda), Straussa (Salome) i Dukasa (Ariadna i Sinobrody). Ostatecznie Fauré uprzywilejował śpiew, który w żadnym momencie nie jest w Penelopie zdominowany przez orkiestrę. To właśnie delikatnie i plastycznie prowadzone frazy wokalne (nabierające pewnej drapieżności jedynie w finałowej scenie zemsty Ulissesa) oddają pełne tęsknoty i melancholii oczekiwanie wiernej małżonki. Piękno i szlachetność deklamacji oraz ważne miejsce przypisane recytatywom, przechodzącym subtelnie w poruszający śpiew, pozwalają umieścić rzeczoną operę w bogatej tradycji francuskiej tragedii lirycznej, sięgającej do twórczości Lully’ego i Rameau, a kontynuowanej później w bardziej dramatycznych klimatach przez Glucka. Powiedzmy tutaj od razu, że zastąpienie w trakcie omawianego wykonania partytury orkiestry jej wersją fortepianową paradoksalnie pozwoliło w jeszcze większym skupieniu delektować się różnorodnością i zarazem oszczędnością środków wokalnych służących przede wszystkim wyrazowi i ekspresji. Tym bardziej, że wyrafinowana, lekka, a niekiedy wręcz jakby niematerialna gra pianistki Anne Le Bozec wydobywała i precyzyjnie cyzelowała wszelkie szczegóły tej kompozycji, a za pomocą dobierania odpowiednich środków dynamicznych, artykulacyjnych i barwowych rzucała subtelne światłocienie na każdy fragment dźwiękowego dyskursu. To również Le Bozec prowadziła od swego instrumentu doskonale dobrany zespół solistów, na którego czele stała kreująca tytułową rolę Catherine Hunold, wzruszająca jako szlachetna, wierna i głęboko ludzka małżonka mitologicznego bohatera.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART