GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościEwa Vesin – w tym zawodzie nie ma żelaznych reguł
Strona 3 z 3
A więc masterclass odbył się z sukcesem i z zachowaniem wszelkich reguł bezpieczeństwa, jako impreza towarzysząca wypełniająca czas pomiędzy kolejnymi edycjami Międzynarodowego Konkursu Wokalnego. Wpłynęło ponad 70 zgłoszeń kandydatów, wybraliśmy 15 osób, a dodatkowo 6 miejsc zarezerwowaliśmy dla uczniów szkoły im. Szeligowskiego. Tak się składa, że w Lublinie uczy śpiewu 6 profesorów i każdy z nich mógł wytypować adepta ze swojej klasy. Masterclass także był międzynarodowy, choć kursanci z Londynu i Holandii nie zdołali dojechać, byli przedstawiciele Chin i Ukrainy.
Ważne, że zajęcia z mistrzami odbywały się indywidualnie i na żywo, a nie on-line.
Oczywiście. W śpiewie głównym źródłem artyzmu jest głos ludzki, jego alikwoty, barwa i technika posługiwania się nim. Dokonywanie korekty takiego instrumentu za pośrednictwem łączy elektronicznych jest o wiele mniej sprawnie. Nawet, gdyby pedagog posiadał własne, profesjonalne studio dźwiękowe, nie jest w stanie wszystkiego wysłyszeć i poprawnie zareagować.
Czy wszyscy laureaci konkursu mają zapewnione kariery sceniczne?
Wielu to się udaje, ale w tym zawodzie nie ma żelaznych reguł. Rzeczywistość bywa czasami dosyć brutalna. Prócz dobrego materiału głosowego potrzebna jest inteligencja wokalna i wiele innych czynników tworzących artystę. Życie i scena weryfikują starania młodych, jest duża konkurencja, a osiągnąć wysoki poziom jest trudno. Mimo to młodzież garnie się do tego zawodu i to bez gwarancji, że będzie go uprawiać. Co gorsze, dziś na akademiach muzycznych są dwa etapy, jakby podwójna weryfikacja – licencjat po 3 latach i dalej studia magisterskie. Więc jeśli kandydat nie rokuje dobrze jest okazja by po egzaminie licencjackim bardzo grzecznie podziękować za włożony trud i zaapelować, by młody człowiek nie marnował kolejnych lat. Muzykę można kochać i uprawiać na różne sposoby.
Życzę dalszych sukcesów wokalnych, menadżerskich i pedagogicznych. Czekamy teraz z utęsknieniem na kolejne talenty, które objawią się podczas następnej edycji Konkursu Antoniny Campi w 2021 roku. Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |