GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKlasy z klasą
Strona 1 z 4
Czemu Aptekarz Haydna, z włoska Lo Speciale, nie należy do stałego repertuaru operowego? Chyba nie jest zbyt trudny wokalnie, ale może trąci myszką? Może Mozartowskie arcydzieła skutecznie go wyparły? Wydaje się jednak, że Aptekarz mógłby z powodzeniem konkurować pod względem scenicznym zarówno z Cyrulikiem sewilskim albo Cosi fan tutte, czyli operami, które wykorzystują podobne schematy fabularne, gdzie osią jest próba skłonienia białogłowy do małżeństwa, a w użyciu są rozmaite przebieranki i kłamstewka.
Chyba jednak rzekoma słabość Aptekarza polega na tym, iż nie ma tutaj właściwie wpadających w ucho melodii i arii, które śpiewałaby XVIII-wieczna ulica. Oczywiście ulica XXI-wieczna w ogóle nie śpiewa i domniemane niedostatki Aptekarza nie mają już żadnego znaczenia. W operze na każdym kroku czuć rękę prawdziwego mistrza. Już w Uwerturze Maestro Michał Kocimski pokazał, że muzyka Haydna ma sens, jest wartka, świetnie rozwijają się tematy i buduje napięcia.
Aptekarz w Teatrze Wielkim w Łodzi ma jeszcze tę zaletę, że został wystawiony z pomysłem i z humorem raczej współczesnym – bo tytułowa apteka mieści się w małym samochodzie Fiat 500 i wokół tego autka rozgrywa się cała kameralna intryga dodatkowo wzbogacona o kilkanaście równolegle prowadzonych akcji mających na celu odwrócenie uwagi od muzyki i śpiewu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |