opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Odeszła Ewa Demarczyk. Reszta jest milczeniem

 

Często mylnie podaje się, że debiut Ewy Demarczyk odbył się w Piwnicy pod Baranami. Jestem skromnym dowodem tej nieścisłości. W roku 1962 studiując w Krakowie na Wydziale Prawa, słyszałem ją w programie studenckiego kabaretu „Cyrulik”, chyba gdzieś na Grzegórzkach. Wkrótce znaleźli ją tam Skrzynecki i Konieczny, zapraszając do Piwnicy. Zygmunt zaczął tworzyć jej repertuar, zaprzyjaźnili się, a pies Ewy kiedyś w proteście przeciwko umizgom lekko zawianego Koniecznego, odgryzł mu kawałek nosa. Ale krakowscy chirurdzy natychmiast to przyszyli i do dziś wszystko jest w porządku.

 

Po fascynującym dziesięcioleciu w Piwnicy, zaczęło Ewie robić się ciasno. Nie z powodu rozwijającej się międzynarodowej kariery. Gdziekolwiek się pojawiła – a występowała niemal na całym świecie –  wywoływała entuzjazm, mimo barier językowych i odważnie preferowanego polskiego repertuaru (trochę też hiszpańskiego, francuskiego, rosyjskiego i folkloru żydowskiego).

 

Mając dystans do tych sukcesów skwapliwie wracała do swego Krakowa, gdzie powoli stawała się rodzajem Wieży Mariackiej, Lajkonika, zakola Wisły, odpowiednikiem wielkości Matejki, Mrożka i Pendereckiego oraz pewnej znanej pianistki, która oburzona kompletnie wyprzedanymi występami Demarczyk w Sali Filharmonii, osobiście zrywała rozklejone po mieście afisze.

 

Z czasem jej wierność temu miastu zaczęła odwracać się przeciwko niej. Przestańmy rozprawiać o trudnym charakterze, bezkompromisowości, uporze i konfliktach. Analizowanie jej nieuchwytnego fenomenu jest na przyszłość zadaniem nas wszystkich, obecnie stojących w rozpaczy nad jej grobem. Dwukrotnie udało mi się ją namówić na choreograficzne interpretacje swego repertuaru. Dokonał tego Przemysław Sokólski w Teatrze Wielkim w Łodzi (1983) i Marek Różycki w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2005). Jej recital 8 listopada 1999 u nas Pod Pegazem okazał się definitywnym rozstaniem z czynnym trwaniem w swej sztuce, a zarazem bolesnym zerwaniem wszelkich więzi, kontaktów i relacji z nami wszystkimi.

 

Dwukrotnie stałem się wirtualnym wdowcem w dziedzinie, dla której pracuję i którą kocham. W roku 1977 – po Marii Callas i w roku 2020 – po Ewie Demarczyk. Reszta jest milczeniem.

                                                                   

                                                                       Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART