opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krzysztof Penderecki in memoriam

Nie przypadkiem koncert inaugurujący XLV Festiwal „Muzyka w starym Krakowie” poświęcony został twórczości zmarłego 29 marca Krzysztofa Pendereckiego, a odbył się w kościele św. św. Piotra i Pawła, którego akustyka niezbyt sprzyja muzyce o gęstej fakturze orkiestrowej, ale w którego podziemiach mają wszakże zostać złożone prochy kompozytora. Już Austriacy po zajęciu Wawelu na koszary i zamiarze przeznaczenia katedry na kościół garnizonowy planowali przeniesienie królewskich sarkofagów do tej właśnie świątyni, pozostającej wówczas  w niezbyt dobrym stanie, a po wojnach napoleońskich przejściowo służącej stacjonującym wojskom rosyjskim jako cerkiew. Ponownie wystąpił Maciej Tworek, ceniony przez Krzysztofa Pendereckiego interpretator jego dzieł. Tym razem stanął na czele Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, od lat profesjonalnie zarządzanej przez Marcina Klejdysza.

 

Maciej Tworek

 

Program koncertu objął wyłącznie utwory z czasów wielkiej syntezy stylistycznej, choć nie bez pewnych znamion epigonizmu. Tak się składa, że przypadającej na okres drugiego małżeństwa artysty. Koncert otworzyło Adagio III Symfonii „Rewolucyjnej”, bo napisanej z okazji francuskiego zrywu z 1789 roku. Wpisuje się ono w tradycję tego rodzaju ogniw z symfonij Brucknera i Mahlera, którymi Krzysztof Penderecki z upodobaniem dyrygował jako kapelmistrz. Listę tej lirycznej formy w jego ujęciu otwiera ustęp orkiestrowy z Raju utraconego, a następna IV Symfonia w całości przybrała taką postać. Spowodowane wymogami sanitarnymi większe oddalenie orkiestry od publiczności, a także jej skład ograniczony do kwintetu smyczkowego, korzystnie wpłynęły na przejrzystość brzmienia, niezakłóconą przedłużonym pogłosem w barokowej świątyni z występującą w niej kopułą. Jedyne, czego mi zabrakło, to większego diapazonu emocjonalno-wyrazowego, większego skontrastowania przebiegu, niezmiennie płynącego szerokim nurtem, ale być może wynikało to z konieczności dostosowania się do wspomnianych warunków akustycznych. Koncert wiolonczelowy posiada formę łukową z wyraziście zaznaczonymi kulminacjami i z wolna wygasającą sekcją końcową. Cechuje go miejscami oryginalna artykulacja, a także instrumentacja, zderzająca smyczki z perkusją, złożoną z kotłów, werbla, czyneli pociąganych smyczkiem oraz dzwonów: orkiestrowych i rurowych.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART