opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-89.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Królowa Jadwiga i jej zalotnicy

Szczególnie udane, wywierające znaczne wrażenie, są postacie charakterystyczne. A więc demoniczny Konrad, wielki mistrz krzyżacki, w którego arii krzyżują się reminiscencje z Beethovenowskiego Pizarra i Weberowskiego Kacpra, co udatnie wydobył Krzysztof Szumański. Dotyczy to także z lekka barbarzyńskiego Jagiełły i jego arii, których wiarygodnym odtwórcą okazał się polski baryton urodzony na Ukrainie Wiktor Jankowski. Artysta wyróżniał się ponadto oryginalnym strojem, utrzymanym w czarnym kolorycie, a złożonym z surduta, stanowiącego skrzyżowanie fraka ze smokingiem, oraz stylowej koszuli ze stójką. Partie Jadwigi i jej zalotników: Wilhelma i Ziemowita koloryzowane są wokalnymi ozdobnikami, a tytułowa odznacza się rozległym ambitusem. Stawiają zatem przed wykonawcami znaczne wymagania techniczne, którym w pełni sprostali Wojciech Parchem, Sylwester Smulczyński oraz Edyta Piasecka która zarówno wokalnie, jak i postaciowo, stworzyła prawdziwie królewską kreację.

 

Muzyka polska 4

 

 

Ich grono z powodzeniem uzupełniali Wojciech Rasiak jako Spytko z Melsztyna i Stanisław Napierała w roli Jana z Tenczyna. Tym bardziej docenić należy muzykalność aktorów w czasach Kurpińskiego, skoro w Teatrze Narodowym nie było odrębnego zespołu operowego i właśnie oni musieli mierzyć się z tego rodzaju wyzwaniami. Dawno temu uciekłem z przedstawienia tej opery w warszawskim Teatrze Wielkim w monumentalnej inscenizacji Marii Fołtyn, z końmi i statystami zakutymi w rycerskie zbroje. Powodem była niespójność powstała wskutek uzupełnienia oryginalnej, wczesnoromantycznej partytury Kurpińskiego  utworami z epoki, w której rozgrywa się akcja. Poza Czajkowskim, który lubił stylizować swoją muzykę na czasy, w których dzieją się jego opery, a nawet wprowadzać do nich historyczne cytaty, inni pisali w stylu własnej epoki. Nawet Wagner w swych operach o minnäsingerach (Tannhäuser) i meistersingerach (Śpiewacy norymberscy) nie przywoływał ich twórczości. Podobnie postępowali zresztą dawni malarze, umieszczając sceny biblijne w realiach swoich czasów i rodzinnych stron. Tym razem nie miałem asumptu do tego rodzaju demonstracji, ponieważ odwołano się do materiałów źródłowych i przedstawiono dzieło Kurpińskiego w postaci  jak najbardziej zbliżonej do tej, jaką nadał mu autor.

                                                                        Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART