opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Królowa Jadwiga i jej zalotnicy

Bo właśnie ich usiłowania, by uzyskać przychylność polskiej monarchini, stanowią oś dominującą akcję opery Karola Kurpińskiego. Tegoroczny, XVI Festiwal Muzyki Polskiej w znacznej mierze stał pod znakiem wybitnych władczyń. Inauguracji patronowała pośrednio rosyjska Katarzyna Wielka, a zamknięcie, za sprawą wspomnianego dzieła wprost przywoływało postać Jadwigi, jego tytułowej bohaterki. Wiele partytur tego kompozytora zaginęło lub zachowało się jedynie częściowo wskutek burzliwych dziejów naszego kraju, w tym pożaru biblioteki warszawskiego Teatru Wielkiego we wrześniu 1939 roku, na czele którego stał on w swoim czasie i musiał dostarczać dlań repertuar. A z efektownego Koncertu klarnetowego B-dur przetrwało zaledwie pierwsze ogniwo. Nie bez kozery przywołałem ten utwór i ten instrument, ponieważ należał on do szczególnie bliskich Kurpińskiemu, o czym świadczy jego rozbudowana partia dialogująca z głosem śpiewaczki w drugiej arii Jadwigi.

 

Muzyka polska 3

 

Kurpińskiemu, zarazem operowemu dyrygentowi (to on akompaniował Chopinowi podczas prawykonań jego koncertów fortepianowych przed wyjazdem z Polski), zarzucano uleganie włoskim wpływom, przede wszystkim Rossiniego, ale wtedy było to powszechne w świecie, że przywołam Aubera czy Meyerbeera. Na przykład wirtuozowskie „c’’ wielokrotnie powraca w kawatynie Sobinina w Życiu za cara, a charakterystyczne parlando w rondzie Farłafa w Rusłanie i Ludmile Glinki, co nie przeszkadza Rosjanom uważać go za swego narodowego kompozytora. Może muzyka Kurpińskiego nie jest w pełni oryginalna pod względem melodycznym, ale powinna posiadać swoje należne miejsce w rozwoju polskiej twórczości operowej doby przedmoniuszkowskiej. Wracając do niedzielnego wykonania koncertowego Jadwigi, królowej polskiej (6 czerwca 1997 w tego rodzaju formie zaprezentowała ją Opera Krakowska), to akustyka kościoła św. Katarzyny z przedłużonym pogłosem przydała dziełu dodatkowych  znamion monumentalności, odpowiadającej jemu. Składa się ono z mówionych dialogów, z których zrezygnowano, oraz numerów muzycznych: ustępów czysto instrumentalnych (uwertura, z lekka ostinatowy antrakt odmalowujący krzyżacką butę, marszowy wstęp do aktu trzeciego), recytatywów, arii, duetów i ansambli, a także melodramatów, czyli deklamacji na tle orkiestrowego wtóru, pojawiających się w kluczowych momentach akcji (na przykład, gdy Jadwiga postanawia wyrzec się swojej miłości do Wilhelma na rzecz czysto politycznych racji poślubienia Jagiełły).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART