GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Kwadratem przez Stulecie
Strona 2 z 3
Reżyser widowiska Black SQR, czyli właśnie Czarny Kwadrat Dawid Żakowski połączył ten „obiekt muzealny” z drogą jaką przeszła w ciągu ostatnich 100 lat upraszczająca wszystko myśl artystyczna, doprowadzona aż do czasów współczesnych. Przecież obok form ogromnie rozbudowanych i wyrafinowanych mieliśmy w minionym stuleciu też nurt negujący wszystko, co widoczne, minimalistyczny, zaczynający całe opowiadanie o NAS od ZERA.
Żakowski namalował czarny kwadrat na podłodze sali teatralnej i umieścił w jego wnętrzu pięć ludzkich postaci. Nie jest ważne, że były tam dwie kobiety i trzech mężczyzn, bowiem mieli na sobie identyczne kostiumy – czarne staniki i czarne spodenki. Chodziło pewnie o istoty żywe albo tylko mechaniczne maszyny, albo po prostu symbole różnych idei czy też bytów. Warto też zauważyć, że kwadrat, jak też koło może wyrażać ideę boską. Twórca widowiska-performansu komentuje na żywo przebieg ewolucji czarnego kwadratu w kulturze europejskiej.
Jest tutaj miejsce dla Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego), który także w okresie powstawania Czarnego kwadratu znalazł się w Petersburgu u zarania I Wojny Światowej. Jego koncepcje artystyczne nie były tożsame z koncepcją Malewicza, ale stworzył własną idee fixe, pojęcie czystej formy. Potem Dawid Żakowski wykonuje duży skok do lat 60. przez dzieje kultury, by znaleźć się w teatrze Jerzego Grotowskiego, który swoją koncepcję ideową oparł na człowieku czynu – performerze. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |