opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Śpiewanie mają w genach (1)

W Bratysławie w 1983 roku podziwiano jej kreację Eboli w Don Carlosie, kilka miesięcy później w Koszycach i w Bukareszcie wykonywała partię Carmen, której partię rok wcześniej śpiewała w Budapeszcie. Ponadto w Timisoarze Ulryki w Balu maskowym a w Smetanowym Divadle w Pradze Azuceny w TrubadurzeOklaskiwano ją również w Madrycie, Sztokholmie, Berlinie, Lizbonie. Występowała w Japonii i Korei Południowej. W 2003 roku Maria Olkisz kończy oficjalnie karierę i odchodzi z Teatru Wielkiego pozostając nadal jego współpracownikiem. W tym samym roku rozpoczyna pracę pedagogiczną, która szybko okazała się kolejną jej życiową pasją. Młodsza siostra Monika Olkisz-Chabros, sopran, uczennica Krystyny Szczepańskiej  rozpoczęła karierę w 1981 roku od partii tytułowej Halki w operze Moniuszki na scenie Opery Bydgoskiej, do której przez całą karierę zawsze chętnie wracała na występy gościnne.

 

Maria Olkisz 253-169

 

Dalsze etapy kariery przebiegały na niemieckich scenach w Karlsruhe i Brunszwiku. W 1988 roku wróciła do kraju i została solistką Teatru Wielkiego w Poznaniu, następnie od 1992 roku Teatru Wielkiego w Warszawie. Solistką stołecznej sceny była do 2006 roku. Jej osiągnięciami tego okresu były kreacje Turandot i Tosci w operach Pucciniego, Amelia w Balu maskowym Verdiego oraz, a może przede wszystkim, tytułowa Norma w pamiętnej premierze opery Belliniego reżyserowanej przez Fedorę Barbieri w Teatrze Wielkim w Warszawie. Była to pierwsza od 1843 roku realizacja tej opery na stołecznej scenie. Wymienione wcześniej partie śpiewała nie tylko na polskich scenach, ale też wielu europejskich (Anglia, Francja, Finlandia. Luksemburg, Szwajcaria i Turcja) oraz Chin. Panie Monika i Maria czasami spotykały się na scenie w tym samym przedstawieniu. Jednym z takich spektakli było Nabucco (Monika – Abigaille, Maria – Fenena) oraz Bal maskowy (Monika – Amelia, Maria – Ulryka) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART