GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBogowie stali nazizmem karmieni
Strona 1 z 2
Retransmisja spektaklu gdańskiego Teatru Wybrzeże zarejestrowana w technice telewizyjnej trafiła w ramach „odmrażania” kultury do sieci. Adaptacja scenariusza słynnego filmu Luchino Viscontiego Zmierzch bogów na scenie przy Targu Węglowym nabrała jeszcze więcej upiorności i odrażającej narracji wizualnej.
Choć premiera widowiska w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, ze scenografią i kostiumami Barbary Hanickiej i w realizacji TV Józefa Kowalewskiego, odbyła się w 2011 roku, to całość odbiera się teraz zadziwiająco świeżo. Są tu bowiem zainscenizowane sceny pokazujące bezwzględną władzę polityki i pieniądza, okrucieństwo w dążeniu do celu, pobłażliwość dla zdziczenia i patologii seksualnej.
Pozornie akcja toczy się w środowisku niemieckich przemysłowców, właścicieli wielkich stalowni, które zaczynają pracę dla agresywnej armii hitlerowskiej. Jednak wydarzenia w zarządzie spółki ukazują mechanizmy funkcjonujące w całym dyktatorskim, bezwzględnym i okrutnym systemie stworzonym w celu panowania nad światem. Paradoksalnie ci pozbawieni wszelkich hamulców moralnych przemysłowcy są w życiu prywatnym krzewicielami kultury wyższej i wartości rodzinnych. Możemy się zastanawiać, jak to możliwe, że ludzie, dla których los jednostek skazanych na zagładę, czy choćby stojących na przeszkodzie do osiągnięcia sukcesu finansowego, jest bez znaczenia, mogą w skupieniu słuchać arcydzieł poezji i muzyki, powoływać się na dzieła Szekspira, Goethego, Bacha? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |