GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPolacy w Semperoper
Strona 7 z 14
Okazało się to początkiem jego bogatej w Niemczech kariery, która doprowadziła go do Opery Berlińskiej, skąd w 1932 roku przeniósł się do Opery Rosyjskiej w Paryżu gdzie zaśpiewał między innymi Dymitra w Borysie Godunowie Musorgskiego. Niczym meteor przeleciały przez drezdeńską scenę Maria Janowska i Jadwiga Dębicka, obie zaśpiewały po dwie partie i bezpowrotnie zniknęły. Po II wojnie światowej polskie nazwiska na kilka lat zniknęły z afiszy Opery w Dreźnie.
Dopiero w 1954 roku pojawił się tutaj gościnnie Wacław Domieniecki jako tytułowy Otello w operze Verdiego. Okrzyknięto go po tym występie „polskim Caruso”. Do początku lat osiemdziesiątych przyjął się system gościnnego występu, jedna partia, dwa, trzy występy. Tak było w przypadku Izabelli Nawe w tym czasie solistki Deutsche Staatsoper w Berlinie, która w sezonie 1973/74 zaśpiewała partię Królowej nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta. Później takich występów było znacznie więcej. Henryk Kłosiński w styczniu 1987 roku śpiewał gościnnie partię Otella w operze Verdiego, a Hanna Lisowska Sentę w Holendrze tułaczu Wagnera. W 1996 roku Urszula Kryger śpiewała partię Angeliny w Kopciuszku Rossiniego, a Małgorzata Walewska w 1999 roku Quickly w Falstaffie Verdiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |