opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Recenzenckie wypociny

W kwartalniku Przekrój, będącym kiedyś tygodnikiem, na którym wychowało się wiele pokoleń czytelników (w tym moje), recenzje teatralne publikuje Maciej Stroiński. Ostatnio w Operze Narodowej oglądał spektakl, z którego sprawozdanie zatytułował Boska Tosca.

 

Dlaczego Tosca jest boska? – pyta na wstępie i odpowiada sobie samemu: „A żebyś się pytał!”. Następnie dodaje: „Jest przede wszystkim niepohamowana. Koleżanka napisała żebym szedł koniecznie taki kicz, że oszaleję”. Zanim doczytałem do końca, co pan Stroiński ma w tej sprawie do powiedzenia, podziękowałem Panu Bogu, że nie mam podobnych koleżanek.

 

Natychmiast prostuję twierdzenie recenzenta, że Tosca jest aktorką. Nie, ona była rzymską śpiewaczką, miała na imię Floria i dawała koncert u królowej tego wieczoru, gdy toczy się akcja przedstawienia, dokładnie w roku 1800 w dniu, kiedy Napoleon pobił wojska rzymskie pod Marengo. Tosca jest bowiem operą historyczną, a miejsca jej akcji do dziś odwiedza tysiące turystów kolejno w kościele St. Andrea della Valle (akt I), Palazzo Farnese (akt II) i Zamek św. Anioła (akt III).

 

Natomiast aluzje do „konkurencji” Toski z Matką Boską, oraz „konfiguracji” biskupa z dziećmi, kładę na karb kiepskiego i niewybrednego poczucia humoru recenzenta. Przy opisywaniu przedstawienia lirycznego używanie słów typu „obciach”, „mem”, „kurde”, „scenografia jebutna” czy „… gdzie jest ta dziwka” jest absolutną nowością. Również twierdzenie, że „spektakle operowe nie niosą wartości, oprócz estetycznych” stanowi odkrycie, na które nikt dotąd nie wpadł od przeszło 400 lat istnienia operowego gatunku.

 

Zgadzam się z twierdzeniem, że drukowany „program zawsze jest mądrzejszy od samego przedstawienia”. Jeśli ma się to odnosić do wyczynów obecnych reżyserów pod hasłem „nowego spojrzenia” na sztukę liryczną (tak – Panie Krzysztofie – określamy czasem twórczość operową), to zgadzam się z Panem w zupełności.

 

Szkoda, że nie poświęcił Pan więcej uwagi podobającej się w partii tytułowej Ewie Vesin. To ciągle zbyt mało zauważalna i eksponowana młoda (jeszcze) polska gwiazda operowa. W przeciwieństwie do Pana („wizyta w operze to dla mnie jak wakacje”), ja przestałem mieć siły i ochotę bywania na takich spektaklach jak Tosca Barbary Wysockiej (a nie Giacomo Pucciniego, którego nazwiska ani razu Pan nie wymienia!).

 

W obliczu wspaniałej sztuki i talentu Ewy Vesin, próbuję odpowiedzieć na pytanie, dlaczego nagrodę Callas Tribute Price przed tygodniem przywiozła z Nowego Jorku Alicja Węgorzewska, śpiewaczka nie mieszcząca się w grupie co najmniej kilkunastu współczesnych polskich mezzosopranów, na scenie operowej na szczęście widywana rzadko, śpiewająca kiepsko nawet kolędy, a ostatnio jako laureatka „amerykańska” nucąca w telewizji z nagrodą w ręku tandetne „O sole mio”, od czego Callas przewróciłaby się w grobie, gdyby w ogóle takowy posiadała.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART