GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (3)
Strona 5 z 10
Podobnie jak trzecia na Kapitolu będąca wprowadzeniem do ostatniej tragicznej sceny zawalenia się płonącej wieży grzebiącej pod gruzami głównych bohaterów Rienziego, Adriana i Irenę, utrzymanej w tonacji g-moll Szczególnie piękne są rozbudowane finały I aktu – poprzedzona arią Rienziego Die Freiheit Roms się das Gesetz scena składania przez lud Rzymu przysięgi: Wir schwören dir, so gross und frei oraz drugiego - scena, w której lud domaga się śmierci dla pochwyconych spiskowców: Rienzi Auf! Schützt den Tribun!
Mimo, że w muzyce Rienziego bez trudu znajdujemy wpływy Belliniego, a większa jej część robi wrażenie reminiscencji z dawnych wielkich oper historycznych: Webera (Euryanthe,) Aubera (Niema z Portici), Spontiniego (Westalka), Rossiniego (Wilhelm Tell) oraz Meyerbeera (Robert Diabeł), to jednak muzyka ma wiele oryginalnych i charakterystycznych pomysłów w zakresie brzmienia i melodyki oraz bogactwa instrumentalnego, kolorytu i wykorzystania linii wokalnej.
Muzyka pełna brzmieniowych kulminacji płynie wartkim, szerokim strumieniem. Bogata instrumentacja wykazuje podobieństwo do tej stosowanej przez Halévy’ego i Meyerbeera. Można się w niej doszukać też fascynacji jaką miał Wagner dla muzyki Hektora Berlioza. Jednak złośliwcy, tych jak się okazuje nigdzie nie brakuje, opisują Rienziego jako „maszynę do produkcji marszów i bitew, proklamacji i celebracji, perypetii i konfrontacji, przekleństw i błogosławieństw. To opera publicznych wieców i zbiorowych obrządków”. – (cytat z „Tysiąc i jedna opera” Piotra Kamińskiego). Tutaj również, jak w poprzednich dziełach, można odnaleźć motywy, które bez zmian lub z niewielkimi modyfikacjami pojawią się w późniejszych dziełach Wagnera. Już w pięknej, pełnej rozmachu uwerturze (typowe potpourri) pojawia się charakterystyczny motyw wiolonczel i kontrabasów, który po latach odezwie się w Parsifalu w motywie dzwonów na Monsalwacie.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |