GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (3)
Strona 2 z 10
Paolo Orsini (baryton) – naczelnik wrogiego rodu Orsinich, którego ród chce również śmierci Rienziego. Raimondo (bas) – legat papieski. Baroncelli (tenor) i Cecco del Vecchio (bas) – obywatele rzymscy. Rzymscy patrycjusze, mieszczanie, kapłani i mnisi, posłowie. Akcja toczy się w Rzymie w połowie XIV wieku.
Arie, duety i sceny o których warto wiedzieć
1. Die Freiheit Roms się das Gesetz (Wolność Rzymu jest prawem) – aria Rienziego z finału I aktu. 2. Gerechter Gott – In seiner Blüte (Sprawiedliwy Boże) – modlitwa Adriano Colonny z III aktu. 3. Allmächt’ger Vater, blick herab (Wszechmocny Ojcze, spójrz na nas) – modlitwa Rienziego w finale ostatniego aktu.
Na szczęście pierwsze nieudane próby wprowadzenia skomponowanych oper na scenę nie zniechęciły młodego kompozytora, który nadal głęboko wierzył w swój talent i był przekonany, że skomponowane przez niego dzieła znajdą się w końcu w teatralnym repertuarze. Przeczucie go nie myliło! Po dwóch nieudanych próbach przyszedł wreszcie głośny sukces! Była nim premiera Rienziego w Dreźnie na scenie Königliches Sächisches Hoftheater. Ale zacznijmy od początku. W 1837 roku kiedy wpada mu w ręce romantyczna powieść Rienzi, or The Last of the Tribunes angielskiego pisarza Eduarda Bulwera Lyttona Wagner popada kolejny raz w podniecenie twórcze. Wiedział, że chcąc nareszcie odnieść upragniony sukces i zdobyć sławę musi spróbować swoich sił już nie w operze fantastycznej czy komicznej, lecz w wielkiej historycznej operze tragicznej, do wykonania której „nadawałyby się tylko najpotężniejsze środki”. Na początku sierpnia 1838 roku w Rydze powstaje libretto Cola Rienzi, der letzte der Tribunen.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |