GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPożegnanie Ojczyzny
Strona 1 z 2
Czy zagrany na bis przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus nostalgiczny Polonez Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny miał symbolizować w tym Koncercie Jubileuszowym rozstanie się obu artystów z estradą koncertową? W programach zaznaczono, że wydarzenie odbywa się w 65-lecie pracy artystycznej oraz 85 urodziny Tadeusza Strugały oraz 80 rocznicę urodzin Krzysztofa Jakowicza. Z jednej strony akcent położony na datę urodzin mógłby coś takiego sugerować, z drugiej długie lata praktyki wykonawczej wiążą się z ogromnym doświadczeniem przypieczętowanym wieloma artystycznymi sukcesami, a w przypadku pedagogów także nazwiskami znakomitych uczniów.
Zapowiadający występ obu artystów zastępca dyrektora Marek Wroniszewski wspomniał tylko o wychowanku Tadeusza Strugały – Marku Pijarowskim, nie wymienił natomiast wybitnych uczniów Krzysztofa Jakowicza, jak choćby jego syna Kuby, stwierdził natomiast, że grają oni także w składzie Sinfonii Iuventus. Prezentacja osiągnięć artystycznych była w sumie zdawkowa i niepełna, nie wspomniano np. o jednym z najważniejszych dokonań Tadeusza Strugały, jakim było wieloletnie dyrektorowanie Festiwalem Wratislavia Cantans i nadanie tej imprezie bardzo wysokiej rangi na arenie polskiej kultury. Dziwne, że także w drukowanej notce biograficznej nie pojawiła się wzmianka o Festiwalu. Wróćmy do Koncertu Jubileuszowego. Zaczął się w łagodnym, podniosłym tonie, gdy orkiestra zagrała słynną Arię na strunie G Jana Sebastiana Bacha w opracowaniu Grzegorza Fitelberga. Długie, piękne frazy spokojnie budowały emocje i Tadeusz Strugała właściwie sprowadził prowadzenie tej kompozycji to zaznaczania zmian w napięciu poszczególnych sekwencji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |