GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLuks przywozi LUX
Strona 1 z 3
Wydarzenia muzyczne na początek 15. Festiwalu Chopin i jego Europa zdominowały znakomite zespoły specjalizujące się w muzyce dawnej Collegium Vocale 1704 i Collegium 1704 pod dyrekcją Vaclava Luksa. Zaczęło się od wykonania w Kościele św. Krzyża dwóch utworów oratoryjnych, Requiem Luigiego Cherubiniego i Te Deum Karola Kurpińskiego. Piękna muzyka z początków romantyzmu grana, jak zaznaczono w programie, pod sercem Chopina.
Cherubini zaskoczył od razu pięknym ciemnym, aksamitnym i idealnie czystym, choć niezbyt mocnym brzmieniem zespołów, które grały bez wysoko brzmiących instrumentów, bez skrzypiec i altówek. Potem muzyka nabrała energii, a w Dies Irae (Dzień Gniewu) kompozytor i zespoły Maestro Luksa zastosowały groźne uderzenia w perkusję, co wypadło trochę nazbyt teatralnie.
Dopiero zakończenie Requiem przywróciło emocjonalną równowagę, skupienie i wyciszenie, na końcu którego jest prawdziwe światło, czyli Lux Aeterna. Druga kompozycja będąca podniosłym wołaniem do Stwórcy, była kantatą, w której kompozytor ustawił w kulminacyjnym punkcie koloraturową arię sopranową Dignare, Domine (śpiewała pięknie Simona Houda-Saturova), z towarzyszeniem wirtuozowsko ustawionej partii solowych skrzypiec. W utworze tym dała o sobie znać nieco zdradliwa akustyka świątyni, bo wszystkie części fugujące zacierały się w pogłosie. Szkoda, że dyrygent nie zwolnił tempa, albo nie zrezygnował z mocniejszego forte. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |