opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nędza nas uszczęśliwia

Wkraczają dwaj pretendenci do ręki Kasi. Antek, bogatszy kawaler z miasta – elegant w każdym calu, ale na plecach surduta ma przyszyty wielki kwiat. Drugi, Janek, biedny chłopina w wymyślnej sukmanie z różnymi roślinnymi aplikacjami i w kapeluszu. Kasia wdzięczy się do jednego i drugiego, odsłania imponujący dekolt. Tak wygląda początek inscenizacji opery (operetki) Macieja Kamieńskiego Nędza Uszczęśliwiona. W roli reżysera po raz pierwszy artysta z zewnątrz, z warszawskiego Teatru Lalka, Jarosław Kilian. Najwyraźniej odpowiada mu ta udawana nędza, ale bardziej zależy na uwypukleniu roli króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, którego podobizna jako nagiego Apolla widnieje na plafonie Teatru Stanisławowskiego. Do Jego Wysokości odnoszą się najpierw sam Michał Kamieński, potem Podstarości – Witold Żołądkiewicz, który wkracza na scenę z moniuszkowskim zaśpiewem Dzięby z opery Halka – Jak się macie drogie dzieci? A później sławią dobroć króla pozostali wykonawcy: Kasia – Agnieszka Kozłowska, Janek – Piotr Kędziora, Anna, mama Kasi – Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek. Ze śpiewaniem idzie im rozmaicie. Szczególnie mama Kasi ma problemy na wysokiej pozycji. Kasia nadrabia dekoltem, Janek stara się, ale głos jakby przez bibułkę, Antek – nieźle, Podstarości – także, ale cudów (mniemanych) nie ma. Całość prowadzi sprawnie i lekko Tadeusz Karolak.

O Nędzy uszczęśliwionej najczęściej się słyszy w różnych opracowaniach na temat historii polskiej opery. Pozycja jest ważna, bo pierwsza w kolejności. Teraz możemy jej wysłuchać i zobaczyć. Jarosław Kilian trochę poszalał, bo pokazał, że odrzucony kandydat Antek szybko się przeprosił z porażką i zaczyna obłapiać mamę Kasi. A więc zadowoleni powinni być wszyscy. Dobrym duchem przedstawienia jest Izabela Chełkowska-Wolczyńska, która przygotowała nastrojowe dekoracje, jakby ze starych grawiur i jeszcze dodała zwierzęta gospodarskie wycięte z tektury, do tego naprawdę haute couture kostiumy, i wreszcie rekwizyty (np. królewską zastawę stołową). Nieźle przygotowała ruch sceniczny zwany tutaj choreografią Iwona Runowska. Oryginalne zabiegi stosuje reżyser światła Piotr Niemyjski. Czasem w rytmie muzyki wyłącza lampy i wtedy mamy na scenie teatr cieni, innym razem, by postawić kropkę nad „I”, doświetla plafon z podobizną Poniatowskiego. W sumie wdzięk, subtelność, delikatny humor i idea narodowego pojednania, powszechnej zgody. Ale pamiętajmy – rozbiory tuż-tuż.

                                                                         Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART