GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMistrzowie figuracji
Strona 1 z 2
Festiwal Ba...Chopin i jego Europa daje okazję do wielu muzycznych przemyśleń, bo prezentuje oryginalną muzykę w znakomitych wykonaniach. Czy to w kameralistyce, czy w większych formach stykamy się z natchnionymi interpretacjami, które wymagają także sporej biegłości technicznej. Podziwialiśmy np. poziom muzyczny podczas wykonania zupełnie zapomnianego Sekstetu Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, gdzie w składzie znalazł się nawet kontrabas, co zbliżyło ten utwór do Sonat Gioacchino Rossiniego. Kompozytor powierzył artystom dosyć trudne zadania, bo ciekawe rozwiązania tematyczne i konstrukcja utworu pisanego w stylu brillant wiązała w całość poszczególne wątki za pośrednictwem dosyć skomplikowanych figuracji.
Kluczowe zadanie miał tutaj pierwszy skrzypek Jakub Jakowicz, ale niemały wysiłek spoczął też na pierwszym wiolonczeliście Andrzeju Bauerze, z tym, że identyczne figuracje bardziej precyzyjnie wykonywał drugi wiolonczelista Marcin Zdunik. Trudno u-cha-cha. Nie zawsze wszystko się udaje mimo najlepszych chęci. W programie koncertu znalazł się jeszcze trochę bardziej ograny Kwartet fortepianowy c-moll Władysława Żeleńskiego, a zakończył występ też Sekstet smyczkowy z opery Capriccio, ale w nieco zmienionym składzie (bez kontrabasu) Richarda Straussa, w sumie najnudniejsza pozycja wieczoru. Przegląd różnego rodzaju figuracji przyniósł wieczór, na którym aż trzech solistów wykonało trzy Koncerty fortepianowe. Najpierw Mili Bałakiriewa, jak wiemy zafascynowanego Chopinem, pierwszy Koncert Op. 1, krótki, jednoczęściowy z udziałem bardzo rozbudowanej orkiestry symfonicznej, którą prowadził Grzegorz Nowak. Zespół Sinfonii Varsovii, chyba jeszcze niezbyt rozbudzony, nie nadążał za ręką dyrygenta, a panowie w puzonach chyba grali czasami inne nuty. Młody pianista Sergey Kasprov dał jednak radę, a utwór był napisany w stylu Chopina, bo figuracje, pasaże, progresje i inne ozdobniki wyglądały jakby wyjęte z jego kompozycji i tylko tematy oplatane tymi „dodatkami krawieckimi” zdradzały pospolite pochodzenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |