opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

89 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artur Rozpustnik

Na szczęście poziom wykonawczy opery Mozarta był na tyle wysoki, że żaden ze słuchaczy nie żałował przybycia na koncert. Buczenia i śmiechy podczas dosyć „księżycowego” wystąpienia marszałka Adama Struzika otwierającego festiwal, nie przełożyły się na odbiór pięknej muzyki. Oczywiście Artur Ruciński  był niekwestionowaną gwiazdą wieczoru. Pewny siebie, arogancki, ale mistrzowsko wykorzystujący swoje przymioty Rozpustnik śpiewał czystym, swobodnym, lejącym się i aksamitnym głosem, doskonale przechodząc od triumfalnego forte do jedwabistego uwodzicielskiego piano, by zakończyć swój występ krzykami potępionego i wciąganego do Piekła grzesznika. Partnerowały mu znakomicie trzy panie, wśród których największe owacje należą się Annie Bernackiej – Donnie Elwirze. Rewelacyjna muzycznie artystka idealnie wczuła się w rolę, która opanowała jej sylwetkę od stóp do głów, była wiarygodna jako zdradzana kochanka, która nie może w żaden sposób uwierzyć w przewinienia uwodziciela, choć te wyłożył bardzo sprawnie w swej popisowej arii Madamina sługa Don Giovanniego Dariusz Machej. Śpiewak ten, świetnie przygotowany i niezawodny wokalnie miał w roli Leporella swój dzień i choć głosowo ustępował nieco Rucińskiemu (co było absolutnie zrozumiałe w charakterystycznej roli Leporella) powinien swój występ traktować jako wielki sukces. Druga z pań Donna Anna, czyli Anna Mikołajczyk miała także swój dobry dzień i choć jej arie brzmiały prawie perfekcyjnie, w stosunku do swej konkurentki Donny Elwiry prezentowała postawę mniej kuszącą wokalnie. Trzecia kochanka, Zerlina (Ingrida Gapova) też imponowała czystym, świetlistym sopranem, doskonale nadającym się do płytowego nagrania tej roli. Artystka znana z bardzo interesujących kreacji na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, tutaj jakby z góry postanowiła grać „trzecie skrzypce”, choć uczucie, z jakim obejmowała głowę jej zaślubionego Mazetta (Grzegorz Żołyniak) też robiło wrażenie. A w duecie z Don Giovannim La ci darem la mano także okazała się świetną partnerką. Mazetto miał też swoją przyzwoicie wykonaną partię, która być może sprawi, że z czasem sięgnie po bardziej odpowiedzialne role. Przyzwoitość cechowała także tenora Emila Ławeckiego w partii Don Ottavia, choć tutaj rola była głosowo ekstremalnie trudna, zaś aktorsko mdła i nijaka. Stawkę solistów dopełniał Komandor, Il Commendatore w wykonaniu Dariusza Górskiego. Śpiewak ten wspaniale oddał pomnikowe, nieco tubalne basowe forte; można się było nawet zastanawiać, czy jego głos nie jest wspomagany elektronicznie. Wykonanie tej dramma giocoso w dwóch aktach w oryginalnej włoskiej wersji językowej, było wspierane przez kameralny chórek czyli Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz nieźle grający Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Całości nadawał właściwe tempa i pełen temperamentu przebieg dobry kapelmistrz Friedrich Haider. Festiwal Mozartowski rozpoczął się mocnym akcentem, a świetny baryton Artur Ruciński  wreszcie zabłysnął jako Don Giovanni w Stolicy.

                                                                            Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART