opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wyrywanie flaków, czyli umieranie na raty

Jeśli coś mi się zdecydowanie nie podobało we wrocławskim Chorym z urojenia w Teatrze Polskim, to scena operacji pacjenta, w którym lekarka wyjmuje z wnętrza chorego różne organy i wrzuca do wiadra. Chociaż w tym spektaklu bierze udział także gromadka dzieci, to jednak nie jest to przedstawienie dla najmłodszych. Trudno w widowisku, w którym scenografia i kostiumy są dziełem reżysera Janusza Wiśniewskiego rozpoznać Moliera, choć rymowany przez Boya tekst nie został zmieniony, a tylko drastycznie skrócony.

Chory z urojenia 1

Dodano natomiast urywki utworów: Achmatowej, Audena, Strindberga, Eliota, Rilkego, Dickinson, Frosta, Księgi Hioba. Całość mimo to trwa zaledwie godzinę, ale nagromadzenie ponurych i obsesyjnych sekwencji jest wystarczająco duże, aby zrobić na widzu wrażenie. Warto podziwiać konsekwencję twórców widowiska, które w swoim groteskowym przebiegu jest precyzyjne jak szwajcarski zegarek. Można przypuszczać, że np. mechaniczne ruchy głowami „braci bliźniaków” przywodzące na myśl zegarowe kukułki, czy quasi taneczną parę gdzie mężczyzna ciągnie za rękę kobietę (Monika Bolly), ułożył nasz znakomity choreograf  Emil Wesołowski. Być może rytmiczne śmiechy lekarskiego konsylium – ha,ha,ha – ha,ha – zaprojektował autor muzyki Jerzy Satanowski. Wszystkie te składowe były idealnie podporządkowane wizji Wiśniewskiego i stanowiły dowód na staranne przygotowanie wykonawców, którzy jak w balecie każdy występ poprzedzają wielogodzinnymi ćwiczeniami. Muzyka Satanowskiego, głośna, nerwowa, quasi cyrkowa przedzielała rzadko rozplanowane na przestrzeni spektaklu partie mówione.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART