opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

25 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krakowskie Schubertiady

W Krakowie, w przeciągu niecałego miesiąca można było obcować z dwoma utworami Franza Schuberta dużej rangi, nie tylko w znaczeniu rozmiarów. W ramach festiwalu Opera Rara angielski baryton Peter Harvey zabrał nas w Podróż zimową op. 89 (D. 913), a więc drugi cykl pieśniarski tego kompozytora powstały do poezji Wilhelma Müllera (tym pierwszym była niemniej sławna Piękna młynarka). Okazało się, że nie potrzeba wcale dekoracji i rekwizytów, by wznieść w wyobraźni słuchacza prawdziwy teatr. Wystarczy tylko głos i fortepian, by dać odczuć przenikliwy chłód, bijący ze słów przyobleczonych w tony.

Peter Harvey,Roger Vignoles

Jak podmiot liryczny przepracowuje swój zawód miłosny, transponując go na nocną wędrówkę poprzez martwy krajobraz zimowy, tak kompozytor sięga po formę przekomponowaną, by oddać tchnące z poezji zwątpienie i beznadzieję. Peter Harvey operuje w tym celu rozległą skalą dynamicznych gradacji i odcieni oraz zróżnicowaną artykulacją, graniczącą niekiedy nieomal z szeptem. Szczególne wrażenie w jego interpretacji wywarł lamentacyjnie nucony Drogowskaz oraz zamykający cały cykl Lirnik, w którym śpiewak zaciera wręcz granice pomiędzy śpiewem a mową, wydobywając deklamacyjną naturę tej pieśni. Godnego siebie partnera znalazł w osobie Rogera Vignolesa, a partia fortepianu jest tu nieomal równorzędna wokalnej. Warto szczególnie zwrócić uwagę na sygnałowy motyw rozpoczynający Pocztę czy quasi-punktualistyczne akordy w Ostatniej nadzieiZ kolei na piątkowym koncercie Filharmonii Krakowskiej zabrzmiała VI Msza Es-dur D. 950. Wbrew pozorom, to właśnie w czasach PRL-u z estrady tej instytucji częściej rozlegała się twórczość sakralna tego kompozytora, że przywołam tę samą mszę, wykonaną wraz ze Mszą beatową Katarzyny Gärtner pod batutą Jerzego Katlewicza, a także oryginalny Psalm hebrajski 92 na głosy i chór a cappella D. 953, powstały na zamówienie wiedeńskiej kongregacji żydowskiej, a przedstawiony w Krakowie pod dyrekcją Gilberta Levine’a.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART