GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPodwórka prof. Rykały
Strona 2 z 3
Każdy obiekt jest jakby oddzielną opowieścią o miejscu nie należącym do reprezentacyjnych punktów miasta czy miasteczka. To jakieś podwórko, wysłużone schody, mroczna sień czy brama. Wszystko to namalowane z ogromną realistyczną precyzją, bez ludzkich postaci, za to w jednolitej kolorystyce, jakby artysta oglądał świat przez żółty filtr, albo pragnął zamanifestować swe upodobanie do fotografii w sepii. Już sama technika malarska, która znamionuje rękę mistrza robi wrażenie na oglądających, ale do każdego obrazu dołączone są w osobnych przegródkach wysłużone „ready made”, np. klucze, haczyki, tabliczki zdjęte z rogu ulicy, czy numerki znajdujące się na drzwiach mieszkań.
Przedmioty te stają się zgodnie z wolą artysty także dziełami sztuki, niemymi świadkami bytowania ludzi, potwierdzającymi autentyczność obrazów. Jak wyjaśnił na wernisażu w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie, przedmioty te wymontował z budynków przeznaczonych już do rozbiórki, zabrał to co pozostawili dawni mieszkańcy – są tam nawet stare rachunki czy spisy inwentarza. I co ciekawe te obrazy wraz z dołączonymi przedmiotami, choć stanowią rejestrację miejsc w śląskich miasteczkach, są przez publiczność na całym świecie identyfikowane jako ich własne miejsca przechowane w pamięci z dzieciństwa, czy to w Warszawie, czy na Wybrzeżu czy nawet w Argentynie albo Afryce. Istotę sztuki Jacka Rykały bezbłędnie odczytał i opisał znakomity autor Tadeusz Konwicki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |