opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




8 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Semiramida w męskim przebraniu

Takiego genderowego pomieszania z poplątaniem, jakiego doświadczyliśmy podczas spektaklu Semiramide riconosciuta skomponowanej przez Leonardo Vinci (bez łącznika „da”, a więc żadnego geniusza), dawno nie było. Opera z librettem Pietro Metastasia, który współpracował z takimi mistrzami jak Haendel i Vivaldi, przedstawiała dzieje legendarnej królowej babilońskiej w sposób wyjątkowo zagmatwany, ale zapewne w baroku lubowano się w takich łamigłówkach. Oczywiście wszystkie perypetie bohaterów można traktować umownie, ale co zrobić z płcią występujących na scenie postaci?

Semiramide riconosciuta 1

Ukazał się nam tylko jeden głos męski, tenor, i to w wykonaniu Karola Kozłowskiego, który był chyba najlepszy wokalnie i aktorsko, bo nie musiał nikogo udawać. Był pociągającym draniem i egoistą, zazdrośnikiem i raptusem, czyli księciem Scitalce. Drugi mężczyzna Gabriel Diaz śpiewał męskim sopranem, czyli falsetem, i też miał reprezentować cechy typowe, a więc męski szowinizm, okrucieństwo, gwałtowność i urażoną dumę. Występował w przebraniu Azji Tuhajbejowicza z filmu „Pan Wołodyjowski”, a z libretta wynikało, że książę Ircano pochodzi z Kaukazu. Wokalnie jednak nie wyszedł ponad przeciętność. Kreująca partię królowej Semiramidy, ale na scenie ukrywająca się w męskim przebraniu, czyli będąca królem słowacka śpiewaczka Ingrida Gapova, miała bardzo dobre momenty i ładny głos. W końcowej części opery zrywa z głowy perukę z długimi włosami aby pokazać, że pod spodem ma włosy jeszcze dłuższe, czyli jest kobietą. Dobrze, że w trakcie Uwertury reżyserka Ewelina Pietrowiak zainscenizowała proces odwrotny, a więc sznurowanie biustu i zakładanie męskiego kaftana, bo od początku byliśmy dobrze przygotowani na tę maskaradę. Jedyną „prawdziwą” kobietą w kobiecym stroju, z kobiecym dekoltem i fryzurą, a na kobiecych szpilkach skończywszy, była tutaj Dorota Szczepańska, sopran, jako księżniczka Tamiri.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART