GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRomantyzm pod rękę z modernizmem
Strona 2 z 4
Wajnberg będący w dużej mierze spadkobiercą stylistyki Dymitra Szostakowicza pokazał w swym rozbudowanym do pięciu części utworze zestaw chwytów konstrukcyjnych, rytmicznych, melodycznych i harmonicznych swojego Mistrza, zrobił to jednak w sposób świeży i osobisty, unikając prostego naśladownictwa. A ponieważ jego utwór robił mocne wrażenie, emanował siłą i nastrojem „sowieckiej melancholii” nie mniej wydatnie niż dzieła Wielkiego Dymitra, tym większą dawał satysfakcję słuchaczom. Przyczynili się do tego znakomici wykonawcy, umiejący „rozczytać i zinterpretować” muzykę o wiele bardziej skomplikowaną formalnie od artystycznej spuścizny ZSRR, więc ich grę trzeba uznać za absolutnie wybitną. Znakomite wrażenie robił młody pianista Misha Kozłowski dołączony do kwartetu Royal, czujny, wrażliwy, i doskonale przygotowany.
Jeszcze większe wrażenie zrobił on swoim akompaniamentem w drugiej części, gdzie towarzyszył swemu bratu Karolowi Kozłowskiemu w Schumannowskim cyklu pieśni Miłość poety do tekstów Heinricha Heinego. Choć tutaj kompozytor główny nacisk w budowaniu nastroju przypisał fortepianowi i prawie każdą miniaturę wokalną zakończył pianistycznym „postludium”, to Misha znakomicie potrafił utrzymać dystans dynamiczny w stosunku do śpiewaka. Wprawdzie fortepian miał w dalszym ciągu wysoko otwartą klapę, to w najmniejszym stopniu nie wychodził na prowadzenie. Ta część koncertu była więc zjawiskowym popisem solisty-tenora, który nie tylko śpiewał, ale wspaniale zinterpretował aktorsko, treść zawartą w śpiewanej poezji. Festiwal Muzyka na Szczytach zawiera w sobie także kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców i wydaje się, że Karol Kozłowski byłby idealnym, najlepszym ze znanych w Polsce śpiewaków przykładem i nauczycielem interpretacji pieśni, która zawiera w sobie nie tylko perfekcyjne panowanie nad głosem, ale przede wszystkim zrozumienie wykonywanych utworów, przejrzyste oddanie sensu i nastroju, nakierowanie uwagi słuchaczy na pełną synergię tekstu i melodii. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |