GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDrogi do folkloru
Strona 1 z 3
Dwuczęściowy wieczór z muzyką baletową dwóch znakomitych kompozytorów – Igora Strawińskiego i Wojciecha Kilara, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – Święto wiosny i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – Krzesany, stworzyli dwa jakże różne stylistycznie i klimatycznie dzieła muzyczne. Ich wspólny mianownik to powrót do korzeni, ludowej tradycji i fascynacja tym, co w kulturach narodów ważne i bezcenne – tożsamości i oryginalności. Ktoś nawet powiedział, że w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.
Oba utwory Teatr Wielki w Łodzi zaprezentował w formie widowisk baletowych korzystając z wyobraźni dwóch twórców choreografii, neoklasycznego układu Marthy Graham oraz odwołującego się do bliższej i swojskiej stylistyki Henryka Konwińskiego. W Święcie wiosny kroki tancerzy w początkowych sekwencjach celowo zostały uproszczone, zdegradowane do ruchów mechanicznych kukiełek. Podobne wrażenie wywoływały idealnie wyprostowane ciała tancerek, które członkowie baletu przenosili jakby były wykonane z drewna. W inscenizacji Krzesanego poprzedzonego baletową etiudą do muzyki Siwej mgły nowatorstwa i awangardowego buntu było, podobnie jak w towarzyszącej tańcowi muzyce, nieco mniej. Zamiast tego pojawiło się więcej odwołań do zwyczajów podhalańszczyzny, co widoczne było także w subtelnej stylizacji kostiumów i niewielkich rozmiarami atrapach gór wykonanych z plexi według pomysłu Ireneusza Domagały. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |