opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

21 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opéra-ballet „Les Eléments” w płytowej serii Editions Ambronay

Jedną z częściej wystawianych właśnie w takich warunkach oper, wielokrotnie aranżowanych i przerabianych, była opéra-ballet Les Eléments (Żywioły), skomponowana na cztery ręce przez dwóch renomowanych kompozytorów wymienionej wyżej instytucji królewskiej.  Pierwszy z nich to André Cardinal Destouches (1672-1749), superintendent muzyki i najważniejsza osoba odpowiedzialna za organizację spektakli na dworze królewskim. Od roku 1713 jako pierwszy pełnił nowo utworzoną funkcję inspektora generalnego (rodzaj dyrektora artystycznego) Académie royale de musique. Od roku 1721 cieszył się już niepodważalną sławą jako autor dziesięciu oper, z których niektóre (szczególnie Issé i Le Carnaval et la Folie) stały się podstawą repertuaru. Wszakże to nowatorskie jak na tamte czasy Les Eléments wyznaczają zwieńczenie jego błyskotliwej kariery, do tego stopnia, że w pewnym momencie pojawiła się nawet tendencja do pomijania nazwiska drugiego autora omawianej pozycji: Michela-Richarda Delalande’a (1657 – 1726). A przecież ze wszystkich muzyków, jacy pozostawali na służbie królewskiej dynastii Burbonów, to właśnie niewątpliwie on posiadał największą władzę, jeszcze większą od tej, jaką cieszył się sam Lully.

Podkreślić należy, że podniosły ton i wystawność stylu opéra-ballet Les Eléments miały za zadanie symboliczne umocnienie osoby króla. Zarazem dzieło to zainaugurowało odnowę gatunku baletowego, w którego libretcie - od roku 1720 – poruszające sceny mitologiczne przeplatały się z eksponowaniem szlachetnych pod względem moralnym czynów. Opierając się na przetrwałych do dzisiaj źródłach Louis-Noël Bestion de Camboulas podjął się zadania rekonstrukcji salonowej wersji tej wartościowej pozycji. Trzech solistów śpiewa tutaj kolejno główne role (od rzymskich bogów do prostych pasterzy), a następnie przekazują je jakby chórowi. Z kolei skład zespołu instrumentalnego został skompletowany w taki sposób, aby uzyskać koloryt orkiestry francuskiej, przy jednoczesnym zachowaniu charakteru solistycznego. Biorący udział w nagraniu muzycy dbają o maksymalne zróżnicowanie barw instrumentalnych, które możliwie jak najpełniej były by w stanie oddać przywołane w tytule żywioły. Delektujemy się zatem eterycznym dźwiękiem fletów prostych, aksamitno-wodnymi frazami fletów poprzecznych, ognistą burzliwością smyczków, ziemską krągłością oboju. Ponadto uwagę zwraca wykorzystanie violi da gamba i teorby, czyli instrumentów niegdyś chętnie w operze wykorzystywanych, a około roku 1730 już wychodzących z użycia. Na zakończenie trzeba nadmienić, że niniejszy projekt artystyczny został pierwotnie przygotowany do zaprezentowania na Festiwalu Musique et memoire, natomiast oddane w nasze ręce nagranie płytowe zawdzięczamy strukturze Centre culturel de rencontre w Ambronay, która też ten krążek firmuje.

                                                                                         Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART