GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpéra-ballet „Les Eléments” w płytowej serii Editions Ambronay
Strona 2 z 2
Jedną z częściej wystawianych właśnie w takich warunkach oper, wielokrotnie aranżowanych i przerabianych, była opéra-ballet Les Eléments (Żywioły), skomponowana na cztery ręce przez dwóch renomowanych kompozytorów wymienionej wyżej instytucji królewskiej. Pierwszy z nich to André Cardinal Destouches (1672-1749), superintendent muzyki i najważniejsza osoba odpowiedzialna za organizację spektakli na dworze królewskim. Od roku 1713 jako pierwszy pełnił nowo utworzoną funkcję inspektora generalnego (rodzaj dyrektora artystycznego) Académie royale de musique. Od roku 1721 cieszył się już niepodważalną sławą jako autor dziesięciu oper, z których niektóre (szczególnie Issé i Le Carnaval et la Folie) stały się podstawą repertuaru. Wszakże to nowatorskie jak na tamte czasy Les Eléments wyznaczają zwieńczenie jego błyskotliwej kariery, do tego stopnia, że w pewnym momencie pojawiła się nawet tendencja do pomijania nazwiska drugiego autora omawianej pozycji: Michela-Richarda Delalande’a (1657 – 1726). A przecież ze wszystkich muzyków, jacy pozostawali na służbie królewskiej dynastii Burbonów, to właśnie niewątpliwie on posiadał największą władzę, jeszcze większą od tej, jaką cieszył się sam Lully.
Podkreślić należy, że podniosły ton i wystawność stylu opéra-ballet Les Eléments miały za zadanie symboliczne umocnienie osoby króla. Zarazem dzieło to zainaugurowało odnowę gatunku baletowego, w którego libretcie - od roku 1720 – poruszające sceny mitologiczne przeplatały się z eksponowaniem szlachetnych pod względem moralnym czynów. Opierając się na przetrwałych do dzisiaj źródłach Louis-Noël Bestion de Camboulas podjął się zadania rekonstrukcji salonowej wersji tej wartościowej pozycji. Trzech solistów śpiewa tutaj kolejno główne role (od rzymskich bogów do prostych pasterzy), a następnie przekazują je jakby chórowi. Z kolei skład zespołu instrumentalnego został skompletowany w taki sposób, aby uzyskać koloryt orkiestry francuskiej, przy jednoczesnym zachowaniu charakteru solistycznego. Biorący udział w nagraniu muzycy dbają o maksymalne zróżnicowanie barw instrumentalnych, które możliwie jak najpełniej były by w stanie oddać przywołane w tytule żywioły. Delektujemy się zatem eterycznym dźwiękiem fletów prostych, aksamitno-wodnymi frazami fletów poprzecznych, ognistą burzliwością smyczków, ziemską krągłością oboju. Ponadto uwagę zwraca wykorzystanie violi da gamba i teorby, czyli instrumentów niegdyś chętnie w operze wykorzystywanych, a około roku 1730 już wychodzących z użycia. Na zakończenie trzeba nadmienić, że niniejszy projekt artystyczny został pierwotnie przygotowany do zaprezentowania na Festiwalu Musique et memoire, natomiast oddane w nasze ręce nagranie płytowe zawdzięczamy strukturze Centre culturel de rencontre w Ambronay, która też ten krążek firmuje. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |