opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kopciuszek” Wolf-Ferrariego w Opéra du Rhin w Strasburgu

Pierwsze utwory pisał w latach 1890, a w wieku lat dziewiętnastu opuścił konserwatorium i powrócił do rodzinnej Wenecji, gdzie objął stanowisko dyrygenta chóru. Tam też miał okazję poznać tak wielkich artystów jak Verdi i Boito. Pierwsze dwie opery, jakie wyszły spod ręki Wolfa-Ferrariego, pozostały na etapie projektu i nigdy nie doczekały się scenicznej realizacji. Sytuacja ta miała ulec zmianie w roku 1900, dzięki zamówieniu, jakie złożył mu teatr La Fenice, dotyczącemu napisania opery z okazji karnawału. Wszakże powstały w tych okolicznościach i utrzymany w tradycji dziewiętnastowiecznych baśni muzycznych Kopciuszek, do zainspirowanego tekstem Perraulta libretta Marii Pezze-Pascolato, poniósł sporą porażkę, co wręcz doprowadziło kompozytora do depresji i jego ponownego wyjazdu do Monachium. Tam przygotował nową wersję swej muzycznej baśni, której wystawienie w Bremie spotkało się tym razem z dużym sukcesem. Pomimo tego w roku 1937 Wolf-Ferrari przygotował jeszcze trzecią, niemiecką wersję dzieła, tym razem do libretta Franza Rau, które porzuca pierwowzór Perraulta na rzecz braci Grimm. Oznacza to, że charakter opowiadanej historii nabiera bardziej ponurych, ciemnych i wypełnionych przemocą cech, co zresztą nie wydaje się wywierać większego wrażenia na współczesnej widowni dziecięcej.

Kopciuszek,Strasburg 4

W Strasburgu pokazana została właśnie ta trzecia wersja Kopciuszka, w przygotowanej przez wspomnianego wyżej Vincenta Monteila adaptacji francuskiej i muzycznej aranżacji Douglasa Victora Browna. Ten ostatni przewidział do realizacji „przepracowanej” partytury kameralną, bo zaledwie dziewięcioosobową orkiestrę. Warstwa muzyczna - nad której kształtowaniem czuwa sam Vincent Monteil - otrzymuje w ten sposób bardziej przejrzystą fakturę, dodatkowo uwydatniającą związki łączące język dźwiękowy Wolfa-Ferrariego ze stylem Rossiniego, Mozarta, a także Verdiego.Na życzenie realizatorów spektaklu oryginalna partytura zostaje zresztą wzbogacona o szeroką paletę dodatkowych dźwięków, a chodzi tu o nagrania ulicznych hałasów, zniekształcone głosy, dochodzące z adapteru dźwięki zniszczonej płyty, a także zgrzyty poruszanych przez jednego z protagonistów strun gitary elektrycznej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART