GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPierre Boulez nie żyje – wspomnienie
Strona 3 z 6
Pozostał na zawsze wierny swojemu językowi muzycznemu, ale dla każdego utworu szukał nowej i odrębnej formy. Poza tym był niezrównanym mówcą i z ogromną pasją potrafił opowiadać o swoich wizjach architektury dźwięków, a także o swoim rozumieniu roli muzyki w życiu społecznym. Przy czym jego wywody cechowała niezwykła intelektualna przenikliwość, precyzja i nieugięta logika, o czym się mogłem przekonać biorąc udział w kameralnych spotkaniach, jakie na początku lat osiemdziesiątych organizowano z jego udziałem w centrum Paryża. Niestrudzone angażowanie się na wszystkich płaszczyznach życia muzycznego we Francji doprowadziło Bouleza do zajmowania różnych kluczowych stanowisk, co z kolei wiązało się z wchodzeniem w skomplikowane i niejednokrotnie burzliwe relacje ze światem polityki. Zaistniałe pomiędzy nim, a ówczesnym ministrem kultury André Malraux napięcia, oczywiście na tle odmiennych koncepcji organizowania życia muzycznego, popchnęło go nawet w 1966 roku do opuszczenia kraju. Kiedy dziesięć lat później powrócił do Francji, założył Ensemble intercontemporain – pierwszy specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół wspierany przez państwo – oraz utworzył IRCAM (1977), prawdziwe laboratorium sztuki dźwięków, wykorzystujące najnowsze zdobycze techniki, którego ówczesny prezydent Georges Pompidou uczynił go niepodzielnym panem i władcą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |