GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNowe nagranie „Uprowadzenia z seraju” Mozarta firmy Deutche Grammophon
Strona 1 z 2
Znakomity dyrygent Yannick Nezet-Seguin i tenor Rolando Villazon nagrali już wspólnie dla DG: Don Giovanniego (2011 r.) i Cosi fan tutte (2012 r.). Die Entfuerung aus dem Serail wydaje się kontynuacją cyklu oper Mozarta wystawianych na Festiwalu w Baden-Baden z zamiarem publikacji na CD. Czekają nas zatem zapewne następne produkcje.
Villazon, który 10 lat temu zapowiadał się na supertenora w lirycznym repertuarze włoskim i francuskim (m.in. pamiętna Traviata Verdiego, a potem Romeo i Julia Gounoda na Festiwalu w Salzburgu, Cyganeria Pucciniego w Monachium, wszystkie z Anną Netrebko) przecenił jednak możliwości swego głosu podejmując się śpiewania partii typu lirico spinto. Spowodowało to poważny kryzys wokalny i przerwę w występach. Na szczęście artysta się odnalazł i powrócił w świetnej formie, ale już tylko ograniczając się do partii z gatunku lirico leggiero, jak n.p. Nemorino w Napoju miłosnym Donizettiego i właśnie partie Mozartowskie. Głos jego ma znowu cudowną młodzieńczą barwę, którą kiedyś urzekł krytyków i publiczność: dość ciemną, ale ze szlachetnym blaskiem. Jego Belmonte – pierwsza chyba partia w języku niemieckim – dowodzi znakomitego wyczucia stylu muzyki Mozarta. Świetne opanowanie oddechu pozwala na wyrafinowane frazowanie, technika jest imponująca, co pokazują m.in. liczne w tej partii koloratury (n.p. w arii „Ich baue ganz”), interpretacja impulsywna i pełna ekspresji. W przeciwieństwie do wielu „Mozartowskich” tenorów niemieckich w których wykonaniu bohater opery jest postacią nieco papierową (bo jest w istocie) Villazon ukazuje młodego człowieka pełnego temperamentu i rzeczywiście zakochanego. Zachwycająca jest umiejętność cieniowania dźwięku. To jeden z najlepszych odtwórców partii Belmonta na płytach – mam piętnaście nagrań – obok niezapomnianego Fritza Wunderlicha (DG 1965, dyr. Eugen Jochum) i Nicolaia Geddy (EMI 1966, dyr. Josef Krips). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |