GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzajkowski rozdwojony
Strona 1 z 2
Na 11. Festiwalu Chopin i jego Europa, któremu nadano podtytuł od Chopina do Skriabina, o wiele więcej gra się Czajkowskiego, i to zarówno Piotra, jak i jego odwrotności – Andrzeja. W poniedziałek królował Piotr, we wtorek Andrzej. Obaj znakomici. Do Piotra zaprosiła sala Filharmonii Narodowej i w niej Rosyjska Orkiestra Narodowa ze swym znakomitym dyrygentem Michaiłem Pletniowem, nota bene zwycięzcą Konkursu im. Czajkowskiego w kategorii fortepianu. W pierwszej części usłyszeliśmy rzadko grany II Koncert fortepianowy, a przy instrumencie zasiadł Lukas Geniusas. Wszystko było na najwyższym poziomie, poza pierwszą częścią utworu, która jakoś wydała się niespójna, przegadana, sztucznie patetyczna, o ileż „gorsza” od pierwszej części I Koncertu.
Za to w drugiej części Andante przepiękną kantylenę zainicjowały skrzypce solo, a potem powtórzyła to wiolonczela. I tak środek koncertu był w zasadzie koncertem potrójnym. W finale – wybuch wirtuozerii i znów Geniusas wybił się na prowadzenie, ale w pamięci pozostało piękne i muzykalne sola wiolonczeli i skrzypiec. Lukas został zmuszony do bisów i wybrał Mazurka oraz Walca Chopina, co pasowało do skoczności finału Koncertu Czajkowskiego, jak pięść do nosa, ale widać nie umiał inaczej podziękować publiczności warszawskiej, która, jak to było w starym dowcipie Radia Erewań – nie za to go pokochała. Po przerwie rosyjski zespół ze swym dyrygentem pokazał jak się gra III Symfonię Czajkowskiego (Piotra), z polonezowym finałem. Pletniow dyryguje oszczędnymi ruchami, bez zbędnej taneczności i zawijasów, ale zaskakująco skutecznie egzekwuje przemyślaną dramaturgię muzyki. Nie stroni też od niemalże cyrkowych efektów, bo na bis przygotował z orkiestrą „szalony” synkopowany taniec z muzyki do sztuki Snieguroczka, oczywiście Czajkowskiego. I to już pasowało na pożegnanie z warszawską estradą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |